U bent of wordt binnenkort voor een operatie of behandeling opgenomen in Amsterdam UMC. Hier leest u hoe u zich goed voorbereidt.
U leest hier alleen algemene informatie. Over uw eigen operatie of behandeling hoort u alles van uw behandelend arts of verpleegkundige.

Wij helpen graag!
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? Neem dan contact op met het secretariaat van uw verpleegafdeling. U kunt ook terecht bij Patiëntenservice Zorgsupport:

Lees ook


Voorbereiden op uw opname

De opnamedatum

U hoort meestal een week van tevoren wanneer wij u in het ziekenhuis verwachten. Ook ontvangt u telefonisch of per brief een naam en telefoonnummer van een contactpersoon. U kunt deze persoon bellen met vragen over uw opname. Op deze pagina vindt u een overzicht van alles waar u thuis al aan moet denken.

Wat moet ik meenemen?

Er is in uw ziekenhuiskamer weinig ruimte. Neem dus niet te veel mee! Gebruik bij voorkeur een opvouwbare tas om uw spullen in mee te nemen: deze is makkelijker op te bergen dan een koffer.


De checklist voor uw ziekenhuisopname

Wij verwachten van u dat u het volgende meeneemt:

  • Bevestigingsbrief opname

  • Een geldig legitimatiebewijs

  • Patiëntenpas

  • Verzekeringspas

  • Medicijnen (in de originele verpakking)

  • Dieetlijst (als u een dieet heeft)

  • Extra kleding voor overdag. Denk bijvoorbeeld aan een vest dat makkelijk aan- en uit te trekken is.

  • Nachtkleding, makkelijk aan- en uit te trekken

  • Badjas

  • Pantoffels en/of badslippers

  • Toiletartikelen

  • Ondergoed

  • Geld of pinpas (om iets te kopen in de winkels)

  • Haarelastiekje(s)

  • Eventueel hulpmiddelen, zoals krukken of een rollator

    Vanwege het risico op verlies of diefstal kun u kostbare apparaten (laptop, tablet) beter thuislaten. Het ziekenhuis is niet aansprakelijk voor schade of verlies.

    Uw medicijnen

    Het is erg belangrijk dat de artsen, verpleegkundigen en apotheek weten welke medicijnen u inneemt. Gebruikt u thuis medicijnen? Neem ze dan in de originele verpakking mee naar het ziekenhuis. De verpleegkundige, arts of apothekersassistente bespreekt dan met u of u tijdens de opname met de medicatie moet blijven gebruiken.

    Uw contact bij nood en afstemmen

    Wij ontvangen graag een naam en gegevens van iemand die wij in bijzonder gevallen mogen bellen. Bijvoorbeeld bij nood of om iets te bespreken. Zorg dat u deze informatie voor ons heeft op de dag van opname. Geef ook aan deze persoon door dat Amsterdam UMC contact kan opnemen.

    Vooruitdenken is goed voorbereid thuiskomen

    Misschien heeft u bij thuiskomst nog extra hulp of zorg nodig. De medewerkers van het transferbureau kunnen u daarover adviseren. Daarna kunt u de zorg zelf regelen. Of wij regelen die voor u, als u dat prettig vindt.

    Bij extra zorg aan huis kunt u denken aan het verzorgen van wonden en hulp bij het wassen en aankleden. Maar ook hulp in het huishouden of het bezorgen van maaltijden hoort hierbij. Heeft u een hulpmiddel nodig, zoals een rolstoel, krukken of een hoog-laagbed? Ook die artikelen vragen de medewerkers van het transferbureau graag voor u aan.

    Pre-opnamepoli

    De pre-opnamepoli helpt patiënten bij de voorbereiding op opname, operatie en het ontslag. Deze poli is alleen voor patiënten die in het ziekenhuis worden opgenomen en geopereerd, niet voor dagbehandelingen.

    Tijdens uw afspraak (bij Amsterdam UMC op locatie óf telefonisch) krijgt u:

    • Een controle van uw medicijnen door het medicatieteam
    • Een gesprek met de pre-opnameverpleegkundige over de opname en eventueel nazorg
    • Een gesprek met de anesthesioloog over de narcose/verdoving

    U ontvangt advies en praktische tips die passen bij uw situatie en behandeling. Er wordt verteld wat u moet weten en regelen vóór uw opname, zodat alles goed verloopt. Bijvoorbeeld informatie over hulpmiddelen en het belang van mantelzorg. Ook sporen we u aan na te denken over het vervoer naar huis. Na de afspraak weet u wat u te wachten staat en hoe u zich het beste kunt voorbereiden. Tot slot is er de ruimte om resterende vragen over de opname te stellen.


    Wat verwachten wij van u?

    Onze zorgverlener kan u de beste zorg bieden als u belangrijke dingen over uw ziekte deelt. Denk aan het type klachten, de lichamelijke impact en de behandeling. U bent verplicht om zich aan afspraken te houden (of uiterlijk 24 uur van tevoren af te zeggen). Daarnaast heeft u de plicht de juiste gegevens over uw ziektekostenverzekering door te geven en de rekening op tijd te betalen.

    Meer informatie over uw rechten en plichten vindt u bij rechten en plichten.


    Uw reis naar Amsterdam UMC

    Amsterdam UMC heeft twee locaties: locatie VUmc en locatie AMC. Wilt u het adres of de route weten? Bezoek dan de pagina's hieronder:

    De weg vinden in Amsterdam UMC

    Hulp op locatie
    Weet u niet waar de afdeling zich bevindt waar u zich moet melden? Vraag dan gerust de weg bij de receptiebalie in de ontvangsthal bij de hoofdingang.

    Routenummers
    In het ziekenhuis vindt u de weg via routenummers of borden. We duiden ruimtes aan met een letter en cijfer. Op onderstaande pagina's vindt u meer informatie en een plattegrond

    Via de app 'Route in Amsterdam UMC'
    Wist u dat wij een app hebben die u de weg wijst binnen Amsterdam UMC? In de app 'Route in Amsterdam UMC' geeft u aan waar u heen wilt in het ziekenhuis. De pijlen die op het beeldscherm verschijnen, vertellen u vervolgens de beste route.

    U gebruikt de app op deze manier:

    1. Download de app via de Google Play Store of App Store
    2. Open de app.
    3. Kies de route die u wilt volgen.
    4. De camera van uw toestel herkent waar u bent.
    5. Op het beeldscherm verschijnt een routelijn over de vloer van het ziekenhuis.
    6. Volg de routelijn op de grond om op uw bestemming te komen.

    Download de app alvast thuis. Op locatie hoeft u geen extra bestanden te downloaden. Uw persoonsgegevens worden niet gedeeld als u de app gebruikt.


    Voorbereiden vanuit huis (locatie AMC)

    Waar moet u naartoe? Klik op de link hieronder en selecteer de afdeling. De video laat de route in het ziekenhuis zien. Deze routevideo's zijn beschikbaar voor locatie AMC.

    Bereid uw bezoek thuis voor met onze handige routevideo’s

    Plattegrond met routes

    Gebruik de plattegrond hieronder voor de routenummers van de poliklinieken en verpleegafdelingen. Kunt u iets niet vinden? Spreek dan gerust een medewerker aan, te herkennen aan de Amsterdam UMC medewerkerspas.

    Meer informatie nodig? Kijk dan in onze A-Z lijst met poliklinieken en verpleegafdelingen:
    Poliklinieken en verpleegafdelingen


    Uw patiëntgegevens en Mijn Dossier

    Het is belangrijk dat de gegevens in ons systeem kloppen. Wij vragen u om uw eigen gegevens goed te controleren vóórdat u naar de afdeling komt. Het gaat vooral om uw contactgegevens (telefoonnummer en adres) en verzekeringsgegevens. Deze gegevens bekijkt en wijzigt u zelf in uw elektronisch patiëntendossier van Amsterdam UMC: Mijn Dossier

    Wat is Mijn Dossier?
    Mijn Dossier is het elektronisch patiëntendossier van Amsterdam UMC. In deze digitale omgeving bekijkt u uw eigen medisch dossier waar en wanneer u wilt. Wilt u meer weten over Mijn Dossier? Bezoek dan de webpagina van Mijn Dossier.

    Wijzigingen doorgeven
    Veranderingen kunt u ook doorgeven aan afdeling patiëntenregistratie in de hal van het polikliniekgebouw. Belt u liever met het ziekenhuis? Houd dan uw patiëntenpas bij de hand. Hierop staat namelijk uw patiëntnummer.

    Donorregistratie

    Misschien bent u geregistreerd als orgaandonor. Wij raden u aan de verpleegkundigen en artsen daarvan op de hoogte te stellen. Dat kunt u al doen bij het opnamegesprek. Wilt u dat ook doen als u een verklaring niet-reanimeren heeft?


    Uw rechten en plichten

    U heeft recht op goede zorg en duidelijke informatie. De zorgverlener geeft u informatie over uw ziekte, de onderzoeken, mogelijke behandelingen en de risico’s van een behandeling. Welke behandeling of welk onderzoek het beste bij u past, hangt van een aantal dingen af.

    Wij vragen naar uw wensen en behoeften. Zo kunt u meedenken en mee­beslissen over uw behandeling. Natuurlijk let de zorgverlener erop dat de kwaliteit van de zorg goed is. Soms kunnen niet alle wensen worden uitgevoerd. Of het wordt duidelijk dat een opname of behandeling in het Amsterdam UMC niet mogelijk is, of niet de beste keuze.

    Wilt u meer weten? Of begrijpt u de informatie niet helemaal? Vertel dit aan uw zorgverleners. Als het nodig is, kan de zorgverlener hulp voor u inschakelen, zoals een tolk. Dit kost u niets.

    Lees ook