Voordat u naar huis gaat, heeft u (eventueel met uw naaste) een ‘ontslaggesprek’. De arts of verpleegkundige bespreekt met u hoe de opname is verlopen, informeert u over uw vertrek en de nazorg en beantwoordt uw vragen.

Lees ook

Wanneer kan ik naar huis?

De dag van vertrek uit het ziekenhuis is niet altijd te voorspellen. Uw arts vertelt u meestal één of twee dagen van tevoren wanneer u weer naar huis mag. Daarmee zorgen wij ervoor dat u genoeg tijd heeft om vervoer naar huis en andere zaken te regelen.

Ontslaggesprek

Voordat u naar huis gaat, voert u (eventueel met uw naaste) een ‘ontslaggesprek’. De arts of verpleegkundige bespreekt met u hoe de opname is verlopen, vertelt u over uw vertrek en de nazorg en beantwoordt uw vragen. Bij uw vertrek ontvangt u, wanneer nodig, een afspraak voor controle en verdere behandeling in de polikliniek.


Medicatie

Moet u thuis medicijnen gaan gebruiken die u vóór uw opname nog niet gebruikte? Wij kunnen deze op drie manieren aan u geven:

  1. U ontvangt de medicijnen op de verpleegafdeling. Een medewerker van de apotheek zorgt dat ze bij u terechtkomen.
  2. U haalt de medicijnen zelf op in de apotheek in Amsterdam UMC.
  3. U haalt de medicijnen bij uw eigen apotheek (thuis).

De apotheek van het ziekenhuis informeert uw eigen apotheek over de veranderingen. Wanneer u wilt, krijgt u van ons een medicijnenoverzicht mee

    Verzorging thuis of in een verpleeghuis

    Vóór het ontslag bespreken uw arts en verpleegkundige samen met u of na uw vertrek nog zorg nodig is. Is dit het geval, dan hoort u direct hun voorstel. Blijkt in het gesprek dat u, al dan niet tijdelijk, thuis persoonlijke verzorging of verpleging nodig heeft? Dan krijgt u bezoek van een transfermedewerker terwijl u nog in Amsterdam UMC verblijft. Deze speciaal opgeleide medewerker bespreekt met u (en uw naaste(n)) welke verpleging en verzorging mogelijk is. U kunt daarbij denken aan:

    • Thuiszorg

    • Verblijf in een zorghotel, verpleeg- of verzorgingshuis

    • Verblijf in een hospice

    De transfermedewerker vraagt deze zorg voor u aan en informeert welke hulpmiddelen (zoals krukken of een rolstoel) u via de thuiszorg kunt krijgen. Het kan voorkomen dat u direct na uw ziekenhuisopname naar een verpleeg- of verzorgingshuis moet. Is daar (nog) geen plek? Dan verblijft u op de transferafdeling van Amsterdam UMC totdat het verpleeg- of verzorgingshuis u kan ontvangen.

    Huisarts

    De huisarts krijgt na uw ontslag uit het ziekenhuis een brief van uw behandelend arts. Hierin staan gegevens over de behandeling in het ziekenhuis, eventuele medicijnen en de nabehandeling.

    Taxivervoer naar huis

    Wilt u met de taxi naar huis? Vraag dan de baliemedewerker bij de (hoofd)ingang om een taxi voor u te bellen. De kosten voor het vervoer naar huis (of een verpleeg- of verzorgingshuis) betaalt u zelf.

    Vragen, complimenten en tips

    Heeft u vragen, complimenten of tips voor verbetering? Laat het ons weten! U kunt dat op verschillende manieren doen:

    • Laat uw reactie achter bij de medewerkers van de afdeling die u behandelde of bij medewerkers van Patiëntenvoorlichting (A0). Mailen kan ook: patientenvoorlichting@amsterdamumc.nl

    • Sommige afdelingen vragen patiënten een enquête in te vullen. In dat geval ontvangt u een brief met inlogcode. Met deze code opent u de enquête.

    • Wil u invloed uitoefenen op ons zorgproces? Bekijk dan de pagina Patiëntenparticipatie.

    Lees ook