Gegevens delen

Dit zijn veelgestelde vragen over gegevens delen met andere zorgverleners vanuit Mijn Dossier. Staat uw vraag er niet tussen? Bel dan naar telefoonnummer 020 444 33 36 (op werkdagen van 08.00 uur tot 16.30 uur).

Medische gegevens delen

Als patiënt van Amsterdam UMC staan uw medische gegevens in uw beveiligde patiëntendossier. Deze gegevens bekijkt u via Mijn Dossier.

Bent u bij meerdere zorginstellingen onder behandeling? Dan hebben deze zorgverleners ook uw gegevens nodig. Zij dienen dan een verzoek in om uw medische gegevens van Amsterdam UMC in te zien.

Wij geven deze gegevens niet zonder uw toestemming. Wel raden wij u aan om deze toestemming te regelen. Zo kan uw zorgverlener u de beste zorg geven. Wij delen alleen gegevens als er een behandelrelatie is en zorgen altijd voor veilige overdracht.

Hoe geef ik toestemming voor het delen van medische gegevens?

Sinds kort doet u dit eenvoudig via MijnMitz.nl. Mitz is een landelijk systeem waaraan u doorgeeft wie welke gegevens van u mag inzien. Is toegang noodzakelijk voor uw behandeling én geeft u toestemming? Dan pas kan een zorgaanbieder gegevens bekijken.

Ga meteen aan de slag:
Leg uw toestemming vast via MijnMitz.nl


Ik heb nog vragen over Mitz

Bekijk de veelgestelde vragen of stel uw vraag aan de helpdesk van Mitz.

Open: maandag - vrijdag van 9:00 tot 17:00 uur
Telefoonnummer: 088 5060 800

Ons Digipunt staat ook voor u klaar.
Open: maandag - vrijdag van 08:00 tot 16:30 uur
Telefoonnummer: 020 444 33 36

Welke gegevens delen we?

We delen de medische gegevens die u ook in Mijn Dossier ziet. Denk aan:
• Medische geschiedenis
• Medicatieoverzicht
• Allergieën
• Uitslagen
• Beeldmateriaal
• Brieven van uw arts

Waarom heeft een zorgaanbieder mijn gegevens nodig?

✔ Veiligere zorg: door het delen van bijvoorbeeld uw medicatieoverzicht vermijden we gevaarlijke combinaties van medicijnen en allergieën.

✔ Zorg gaat op elke locatie door: bij een doorverwijzing naar een andere zorgaanbieder, kan deze direct bij uw medische geschiedenis.

✔ Betere en snellere diagnoses: als zorgverleners toegang hebben tot uw medische gegevens helpt dit bij het stellen van een diagnose.

✔ Voorkomen van dubbel onderzoek: met het delen van gegevens voorkomen we onnodige herhalingen van onderzoeken en tests.


Share Everywhere

Hoe werkt Share Everywhere?

Met Share Everywhere kunt u uw medische gegevens in Mijn Dossier delen met andere zorgverleners. Hiervoor moet u een code delen met uw zorgverlener. Ga naar 'Share Everywhere', vul de naam van uw zorgverlener in en klik op 'Code aanvragen'. De code die u krijgt is 5 minuten geldig. U geeft de code aan de persoon met wie u uw medische gegevens in Mijn Dossier wilt delen. De ontvanger van de code opent de website www.ShareEverywhere.com. Daar vult hij de code in samen met uw geboortedatum. Daarmee krijgt hij eenmalig tijdelijke toegang tot uw medische gegevens in Mijn Dossier.

Zodra de zorgverlener bij de Share Everywhere-website uitlogt, kan hij dezelfde code niet nog een keer gebruiken. Wilt u weer toegang tot uw patiëntgegevens geven, dan vraagt u opnieuw een code aan via Mijn Dossier > Share Everywhere.

Welke gegevens deel ik via Share Everywhere?

Degene die de code ontvangt, ziet dezelfde medische informatie als u kunt zien in Mijn Dossier. Dit zijn bijvoorbeeld gegevens over medicatie, allergieën, uitslagen, gezondheidsproblemen en vaccinaties.

Hoe kan mijn zorgverlener via Share Everywhere informatie doorgeven aan het behandelteam?

De zorgverlener kan een notitie schrijven in Share Everywhere. Deze komt als algemene aantekening in uw dossier terecht. De notities zijn niet persoonlijk aan een behandelaar in uw behandelteam gericht. Uw behandelteam ontvangt ook geen melding van de notities. Daarom raden wij aan dat de zorgverlener telefonisch of met een brief contact opneemt met uw behandelteam. Als de informatie dringend is, dan is het belangrijk dat de zorgverlener direct belt met uw behandelteam en niet Share Everywhere gebruikt.

Kan ik als gemachtigde ook Share Everywhere gebruiken?

Ook als u gemachtigd bent om de medische gegevens van een familielid in Mijn Dossier te bekijken, kunt u gebruik maken van Share Everywhere. Bijvoorbeeld als u ouder bent van een kind onder de 12 jaar. U kunt dan een code aanvragen in het Mijn Dossier-account van uw kind. Deze code geeft u aan de zorgverlener.

Ik zie Share Everywhere niet, wat moet ik doen?

Als u Share Everywhere niet ziet in Mijn Dossier, stuur dan een e-mail naar digipunt@amsterdamumc.nl.