Alle medewerkers van Amsterdam UMC zetten zich in om u als patiënt zo goed mogelijk te behandelen, te verzorgen en te begeleiden. Wij zijn benieuwd wat u van ons en onze zorg vindt. Ook als u niet tevreden bent, willen we dat graag weten.

Waarover kan het gaan?

U kunt uw onvrede uiten over alle zorg- en dienstverlening van Amsterdam UMC waarover u niet tevreden bent. Dus bijvoorbeeld over uw behandeling, over hoe u te woord bent gestaan, of de wijze waarop u bent geïnformeerd. Ook als u klachten heeft over huishoudelijke zaken (zoals bijvoorbeeld het eten of onze gebouwen) en financiële kwesties (bijvoorbeeld rekeningen) kunt u ons dat laten weten. Wij zorgen ervoor dat uw klacht bij de juiste afdeling terechtkomt.

Ook namens een patiënt

Ook als vertegenwoordiger van een patiënt kunt u uw onvrede uiten. Als u namens een patiënt een klacht wil indienen, moet hij of zij daar wel mee instemmen. U hebt schriftelijk toestemming nodig van de patiënt en hij of zij moet uw melding ook ondertekenen. Dit geldt alleen wanneer de patiënt 12 jaar of ouder is en wanneer hij daartoe in staat is.

Wat kunt u doen?

Bespreek uw onvrede

Onvrede groeit als u ermee blijft rondlopen. Een goed gesprek helpt vaak om dit op te lossen. Bent u ergens niet tevreden over, bespreek dit dan met de betrokken medewerker. U kunt ook in gesprek gaan met de leidinggevende van de afdeling. Wij vinden het belangrijk dat u vertrouwen heeft in onze zorgverleners en zien graag dat nog tijdens uw polikliniekbezoek of ziekenhuisopname uw eventuele onvrede wordt weggenomen. Als wij weten wat er in uw ogen anders kan, kunnen we onze zorg en dienstverlening verbeteren.

Eerste klachtopvang

Locatie VUmc : Servicecentrum patiënt & zorgverlener

Locatie AMC : Patiëntenvoorlichting & klachtopvang

Als uw onvrede niet direct kan worden weggenomen of als u niet met de betrokken medewerker wilt of kunt praten, kunt u ook terecht bij het servicecentrum patiënt & zorgverlener op locatie VUmc en bij de balie patiëntenvoorlichting & klachtopvang locatie AMC. Deze medewerkers:

  • luisteren naar uw opmerkingen en suggesties;
  • informeren u over mogelijke oplossingen voor uw onvrede;
  • nemen klachtmeldingen aan (daarmee geeft u een signaal af aan de organisatie zonder dat u een reactie verwacht);
  • kunnen u helpen bij het verwoorden van uw klacht of u in contact brengen met de klachtenfunctionaris.

Contactgegevens servicecentrum patiënt & zorgverlener, locatie VUmc

Hal polikliniek (PK 0 Hal 08)

Postbus 7057

1007 MB Amsterdam

Maandag tot en met vrijdag van 08.30-12.00 en 13.00-16.30 uur

T: (020) 444 0700

E: zorgsupport@vumc.nl

Contactgegevens patiëntenvoorlichting en klachtenopvang, locatie AMC

Hal polikliniek (A0-404)

Postbus 22660

1100 DD Amsterdam

Maandag tot en met vrijdag van 08.30-12.30 en 13.00-15.30 uur.

T: (020) 566 3355

E: patientenvoorlichting@amsterdamumc.nl

Klachtenformulier

U kunt uw ervaringen of opmerkingen ook aan ons laten weten via het klachtenformulier. U vindt het formulier klachten@amsterdamumc.nl op onze website (Klacht melden (amsterdamumc.nl)) of bij de balies op locatie AMC en VUmc. Nadat u het formulier heeft ingevuld en ondertekend, kunt u het naar ons toesturen. Dit kan digitaal, per post of gescand per e-mail (het adres vindt u hierboven). Na ontvangst nemen we binnen enkele werkdagen (telefonisch) contact met u op. Al uw signalen worden (anoniem) geregistreerd.

Klachtenfunctionaris

De klachtenfunctionaris biedt onpartijdige en onafhankelijke opvang en begeleidt u zo goed mogelijk bij het oplossen van uw onvrede. Als het nodig is, kan de klachtenfunctionaris helpen om een gesprek tussen u en de betrokken zorgverlener(s) te organiseren. En als u wilt, kan de klachtenfunctionaris zo’n bemiddelingsgesprek ook leiden. De rol van de klachtenfunctionaris is neutraal en onafhankelijk.

Afhandeling

Binnen zes weken willen we met u tot een oplossing komen. Soms duurt het iets langer, maar wij streven ernaar de afhandeling nooit langer dan tien weken te laten duren. Wij blijven hierover steeds met u in contact. Meer informatie vindt u op Vragen en klachten - Amsterdam UMC

Contactgegevens

Locatie VUmc

Zorgsupport t.a.v. klachtenfunctionaris

Postbus 7057

1007 MB Amsterdam

T: (020) 444 0700 of (020) 444 3555

E: klachten@amsterdamumc.nl

Locatie AMC

Patiëntenvoorlichting en klachtopvang t.a.v. klachtenfunctionaris

Postbus 22660

1100 DD Amsterdam

T: (020) 566 6440 of (020) 566 8474

E: klachten@amsterdamumc.nl

Klachtencommissie Amsterdam UMC

Het kan voorkomen dat bemiddeling van een klacht niet tot het gewenste resultaat heeft geleid. Wanneer ondanks de inzet van de medewerkers van het servicecentrum of klachtenfunctionarissen uw onvrede niet is weggenomen, dan kunt u uw klacht via de klachtenfunctionaris neerleggen bij de Klachtencommissie. De klachtenfunctionaris zal dit namens u doen. De klachtenfunctionaris kan u ook helpen, bijvoorbeeld met het duidelijk en puntsgewijs omschrijven van uw klacht; en het doorsturen van uw klacht en alle andere relevante informatie naar de Klachtencommissie (uiteraard met uw toestemming).

De Klachtencommissie stelt een onafhankelijk onderzoek in naar de door u beschreven gebeurtenissen. Vervolgens oordeelt de commissie over uw klacht.

Afhandeling

Binnen vijf werkdagen na ontvangst van uw brief of klachtenformulier krijgt u een ontvangstbevestiging. De Klachtencommissie behandelt uw klacht doorgaans binnen zes weken. Om het onderzoek goed te kunnen verrichten heeft de commissie doorgaans inzage in uw medisch dossier nodig. De commissie zal u hiervoor om toestemming vragen. Ook kunt u een persoon machtigen om de klacht namens u in te dienen. Het kan gebeuren dat de commissie meer tijd nodig heeft om alle informatie te verzamelen die ze nodig heeft om uw klacht zorgvuldig te onderzoeken. Dit laten we u dan altijd weten.

Financiële schade

Als u denkt dat u financiële schade hebt geleden, kunt u een zogenoemde aansprakelijkstelling indienen. Als het gaat om schade aan zaken, of onterechte kosten die u heeft moeten maken, of schade heeft als gevolg van de behandeling kunt u informatie vinden op de website van locatie AMC en locatie VUmc. De juristen in Amsterdam UMC zullen uw aansprakelijkstelling in behandeling nemen. De klachtenfunctionaris kan u hierover nader informeren.

Meer informatie?

Onze volledige klachtenregeling en -procedure vindt u op Vragen en klachten - Amsterdam UMC

Instanties buiten Amsterdam UMC

Als u meer informatie wilt over wat u met uw klacht over de gezondheidszorg kunt doen, dan kunt u contact ook opnemen met verschillende instanties buiten Amsterdam UMC, zoals:

Landelijk Meldpunt Zorg

Het Landelijk Meldpunt Zorg is een informatieloket van de overheid vanuit de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).

Heeft u een vraag of klacht heeft over de kwaliteit van zorg of jeugdhulp? Het Landelijk Meldpunt Zorg geeft u informatie en advies. Dat kan gaan over een zorgverlener, maar bijvoorbeeld ook over een medicijn of een medisch hulpmiddel. Ze lossen geen klachten op, maar helpen u wel verder. Ze informeren u over de mogelijkheden om uw klacht op te lossen. Ze beantwoorden uw vragen en helpen u met praktische tips.

Meer informatie vindt u op www.igj.nl/onderwerpen/klacht-of-vraag-over-zorg-of-jeugdhulpverlening

De Geschillencommissie ziekenhuizen

Als uw klacht niet naar tevredenheid kan worden afgehandeld, is er sprake van een geschil. U kunt uw klacht, al dan niet financieel, in dat geval voorleggen aan de Geschillencommissie ziekenhuizen. Dit kan alleen als u uw klacht en/of claim niet rechtstreeks met ons heeft kunnen oplossen. De uitspraak van de geschillencommissie is een bindend advies, dat betekent dat de klachtbehandeling daarmee eindigt.

Meer informatie vindt u op www.degeschillencommissiezorg.nl

Tuchtcollege voor de gezondheidszorg

Het Tuchtcollege behandelt klachten over het handelen van individuele zorgverleners door het starten van een tuchtrechtelijke procedure. Het doel van het tuchtrecht is om de kwaliteit van de beroepsbeoefening te toetsen en daarmee de kwaliteit van de gezondheidszorg te bewaken. Om te kijken of dit de juiste route voor u is, kunt u uw klacht ook eerst voorleggen aan de klachtenfunctionaris van de instelling (klachten@amsterdamumc.nl) of de klachtenfunctionaris van het Tuchtcollege tkf@minvws.nl.

Meer informatie vindt u op www.tuchtcollege-gezondheidszorg.nl