Wilt u uw dossier delen? Of wil iemand anders dat u een dossier kunt bekijken? Het kan allemaal in Mijn Dossier. Gericht op zoek naar informatie over het delen van gegevens? Gebruik het menu (rechts) om de verschillende keuzes te bekijken.

Log direct in op MIjn Dossier

Hulp nodig?

Bel ons Digipunt:
020 444 33 36
(ma-vrij van 08:00-16:30u.)

Mailen kan ook: digipunt@amsterdamumc.nl

Of bezoek het Digipunt in de centrale hal van de polikliniek.


Toegang tot het dossier van iemand anders

Wilt u het dossier van iemand anders bekijken? Dat kan met gemachtigdentoegang. U krijgt dan toestemming om in het Mijn Dossier-account van een ander te kijken.

Wat is nodig voor gemachtigdentoegang?
U heeft altijd een eigen Mijn Dossier-account nodig om in het dossier van iemand anders te kijken. Bent u nog nooit in Amsterdam UMC geweest? Dan maken wij een dossier voor u aan.

Het dossier van iemand anders bekijken (gemachtigdentoegang)

Het dossier van iemand anders bekijken doet u zo:

  • Log in met uw eigen account.
  • Kies van wie u het dossier wilt zien

    • In de app: kies in het keuzescherm voor het dossier dat u wilt bekijken
    • Op de website: kies na het inloggen voor 'wisselen' in de rechterbovenhoek van uw scherm.

In dit geval is het account al aan uw Mijn Dossier-account toegevoegd.
Is deze koppeling nog niet actief? Kijk dan bij: hoe krijg ik toegang tot het dossier van iemand anders?




Hoe krijg ik toegang tot het dossier van iemand anders?

Kinderen tot 12 jaar

- Kinderen tot 12 jaar

Als ouder/verzorger krijgt u toegang met ouderlijk gezag. Vraag dit aan bij het Serviceteam of Digipunt. Deze vindt u op locatie AMC en VUmc, maar zijn ook telefonisch bereikbaar op 020 444 33 36.

Kinderen tussen 12 en 16 jaar

- Kinderen tussen 12 en 16 jaar

Vanaf twaalfjarige leeftijd beslist een kind wie toegang heeft tot de medische gegevens. Vanaf die leeftijd kan een kind bovendien een eigen Mijn Dossier-account krijgen, met eigen login. De toegang door de ouder of verzorger kan blijven bestaan.

Kinderen vanaf zestien jaar worden in de zorg als volwassene gezien. De toegang tot het dossier vervalt om die reden automatisch bij de zestiende verjaardag. Wil u gemachtigdentoegang? Vraag het dan opnieuw aan.

Kinderen tussen 16 en 18 jaar

- Kinderen tussen 16 en 18 jaar

Wilt u toegang tot het dossier van een patiënt van zestien jaar of ouder? Kom dan samen naar het ziekenhuis en vul samen een gemachtigenformulier in. Deze vindt u bij de patiëntregistratie (locatie AMC) of de inschrijfbalie (VUmc). Beide vindt u in de centrale hal van de polikliniek.

De toegang loopt door totdat één van de twee besluit deze stop te zetten.


Toegang tot het account van een volwassene

Wilt u toegang tot het dossier van een volwassene? Dan moet de patiënt dit zelf aanvragen en goedkeuren via een machtigingsformulier.

Toegang tot het account bij wilsonbekwaamheid

Is de patiënt van wie u het account wilt inzien wilsonbekwaam? Dan heeft u een officieel bewijs (kinderen tussen 16 en 18 jaar) of beschikking (patiënten vanaf 18 jaar) nodig.

Toegang tot het account van een pasgeboren kind

Moeders die (vanaf november 2022) in Amsterdam UMC zijn bevallen, krijgen meestal automatisch toegang tot het dossier van hun kind.


Stap voor stap gemachtigdentoegang regelen

Wilt u toegang tot de gegevens van een ander? Hieronder vindt u stappenplannen met uitleg.

Toegang krijgen tot het dossier van uw kind (jonger dan 12 jaar)

Stappenplan gemachtigdentoegang tot dossier kind jonger dan 12 jaar

1. Laat u registreren als patiënt bij Amsterdam UMC.
Op locatie AMC kan dit bij de patiëntenregistratie bij de ingang van de polikliniek, A.0.

2. Vraag toegang tot het dossier van uw kind aan (‘gemachtigdentoegang’).
Ga naar de patiëntenregistratie (AMC), de centrale inschrijfbalie (VUmc) of het Digipunt. U kunt ook bellen naar het Digipunt via 020 - 444 3336.

  • Vraag om toegang tot het dossier van uw kind. Houd uw eigen BSN bij de hand. Deze staat op uw rijbewijs, ID-kaart of paspoort.
  • Houd ook het BSN van uw kind bij de hand. De medewerker geeft u toegang tot het dossier van uw kind.

De medewerker geeft u toegang tot het dossier van uw kind.

3. Download de app of ga naar de website van Mijn Dossier.
De gratis Mijn Dossier Amsterdam UMC app kunt u downloaden vanuit de Apple App Store of Google Playstore.

Stappenplan toegang door anderen

Wilt of kunt u de Mijn Dossier Amsterdam UMC app niet gebruiken?
U kunt Mijn Dossier ook via de website gebruiken: https://mijndossier.amsterdamumc.nl

4. Activeer uw Mijn Dossier account.
Optie 1: U kunt uw account activeren en meteen inloggen met uw eigen DigiD.

Optie 2: U kunt uw account activeren met een activatiecode. Bel naar 020-4443336 om een activatiecode te krijgen. Na het activeren van uw account maakt u zelf een gebruikersnaam en wachtwoord aan.

5. Log in in uw Mijn Dossier account en bekijk de gegevens van uw kind.
Log in in uw eigen Mijn Dossier account. U kunt na het inloggen wisselen naar het account van uw kind. U kunt hier uitslagen voor uw kind vinden en bijvoorbeeld vragenlijsten invullen.

  • Via de app: Als u ingelogd bent, kiest u voor wie u Mijn Dossier wilt gebruiken.
  • Via de website: Als u ingelogd bent, kiest u rechtsboven in de hoek voor de knop “Wisselen” met het pijltje.

Let op: De toegang verloopt automatisch op de 16everjaardag. U ontvangt 30 dagen en 7 dagen vóór het verlopen van de toegang een bericht in Mijn Dossier.

Toegang krijgen tot het dossier van uw kind (tussen de 12 en 16 jaar)

Stappenplan gemachtigdentoegang tot dossier kind tussen de 12 en 16 jaar

1. Laat u registreren als patiënt bij Amsterdam UMC
Op locatie AMC kan dit bij de patiëntenregistratie bij de ingang van de polikliniek, A.0. Op locatie VUmc kan dit bij de centrale inschrijfbalie bij de ingang van de polikliniek. U kunt ook bellen naar het Digipunt via 020 - 444 3336 (ma-vrij 08.00-16.30 uur).

2. Vraag toegang tot het dossier van uw kind aan (‘gemachtigdentoegang’).
Ga samen met uw kind naar de patiëntenregistratie (AMC), de centrale inschrijfbalie (VUmc) of het Digipunt. Of bel samen met uw kind naar 020 - 444 3336.

  • Vraag om toegang tot het dossier van uw kind. Vanaf 12 jaar moet uw kind zelf ook toestemming geven. Houd uw BSN bij de hand. Deze staat op uw rijbewijs, ID-kaart of
    paspoort.
  • Houd ook het BSN van uw kind bij de hand.

De medewerker geeft u toegang tot het dossier van uw kind. Uw kind kan ook een eigen account met inloggegevens krijgen.

3. Download de app of ga naar de website van Mijn Dossier.
De gratis Mijn Dossier Amsterdam UMC app kunt u downloaden vanuit de Apple App Store of Google Playstore.

Stappenplan toegang door anderen

Wilt of kunt u de Mijn Dossier Amsterdam UMC app niet gebruiken?
U kunt Mijn Dossier ook via de website gebruiken: https://mijndossier.amsterdamumc.nl

4. Activeer uw Mijn Dossier account.
Optie 1: U kunt uw account activeren en meteen inloggen met uw eigen DigiD.
Optie 2: U kunt uw account activeren met een activatiecode. Bel naar 020-4443336 om een activatiecode te krijgen. Na het activeren van uw account maakt u zelf een gebruikersnaam en wachtwoord aan.

5. Log in in uw Mijn Dossier account en bekijk de gegevens van uw kind.
Log in in uw eigen Mijn Dossier account. U kunt na het inloggen wisselen naar het account van uw kind. U kunt hier uitslagen voor uw kind vinden en bijvoorbeeld vragenlijsten invullen.

  • Via de app: Als u ingelogd bent, kiest u voor wie u Mijn Dossier wilt gebruiken.
  • Via de website: Als u ingelogd bent, kiest u rechtsboven in de hoek voor de knop “Wisselen” met het pijltje.

Let op: De toegang verloopt automatisch op de 16e verjaardag. U ontvangt 30 dagen en 7 dagen vóór het verlopen van de toegang een bericht in Mijn Dossier.

Toegang krijgen tot het dossier van een kind tussen de 16-18 jaar (wilsonbekwaam)

Gemachtigdentoegang tot dossier een kind tussen de 16-18 jaar

1. Vraag om een bewijs van wilsonbekwaamheid bij de behandelend arts. Dit kan op twee manieren:
Optie 1: Heeft u nog voordat uw kind 16 wordt een afspraak bij de arts?
Vraag dan tijdens de afspraak of de arts een bewijs wil maken. De arts kan dit digitaal doen en het bewijs per email/In Basket sturen naar het Digipunt. Een papieren brief is ook mogelijk, maar dan is er wel een handtekening nodig van de behandelaar.
Optie 2 : Heeft u geen afspraak gepland staan of pas nadat uw kind 16 wordt? Stuur dan een e-mail met het patiëntnummer, naam en geboortedatum van uw kind naar de arts of afdeling met de vraag of de arts een bewijs van wilsonbekwaamheid kan sturen naar het Digipunt.
Hulp nodig? Ga langs bij het Digipunt of bel 020 - 444 3336.

2. Vraag toegang tot het dossier van uw kind aan ('gemachtigdentoegang').
Ga naar de patiëntenregistratie (AMC), de centrale inschrijfbalie (VUmc) of het Digipunt. Of bel naar het Digipunt via 020 - 444 3336.

  • Vraag om Mijn Dossier toegang tot het dosssier van uw kind.
  • Houd uw BSN nummer bij de hand. Deze staat op uw rijbewijs, ID-kaart of paspoort. U heeft ook het BSN nummer van uw kind nodig.
  • Het Digipunt heeft ook het bewijs van wilsonbekwaamheid nodig.

3. Download de app of ga naar de website van Mijn Dossier.
De gratis Mijn Dossier Amsterdam UMC app kunt u downloaden vanuit de Apple App Store of Google Playstore.

Stappenplan toegang door anderen

Wilt of kunt u de Mijn Dossier Amsterdam UMC app niet gebruiken?
U kunt Mijn Dossier ook via de website gebruiken: https://mijndossier.amsterdamumc.nl

4. Activeer uw Mijn Dossier account.
Optie 1: U kunt uw account activeren en meteen inloggen met uw eigen DigiD.
Optie 2: U kunt uw account activeren met een activatiecode. Bel naar 020-4443336 om een activatiecode te krijgen. Na het activeren van uw account maakt u zelf een gebruikersnaam en wachtwoord aan.

5. Log in in uw Mijn Dossier account en bekijk de gegevens van uw kind.
Log in in uw eigen Mijn Dossier account. U kunt na het inloggen wisselen naar het account van uw kind. U kunt hier uitslagen voor uw kind vinden en bijvoorbeeld vragenlijsten invullen.

  • Via de app: Als u ingelogd bent, kiest u voor wie u Mijn Dossier wilt gebruiken.
  • Via de website: Als u ingelogd bent, kiest u rechtsboven in de hoek voor de knop “Wisselen” met het pijltje.
Toegang krijgen tot het dossier van een andere volwassene

Stappenplan gemachtigdentoegang tot dossier van een andere volwassene

1. Laat u beiden registreren als patiënt bij Amsterdam UMC
Op locatie AMC kan dit bij de patiëntenregistratie bij de ingang van de polikliniek, A.0. Op locatie VUmc kan dit bij de centrale inschrijfbalie bij de ingang van de polikliniek.

2. Vraag toegang tot het dossier van de ander aan (‘gemachtigdentoegang’) en geef hier beiden toestemming voor.

  • Ga allebei naar de patiëntenregistratie (AMC), de centrale inschrijfbalie (VUmc) of het Digipunt.
  • Houd uw BSN nummer bij de hand. Deze staat op uw rijbewijs, ID-kaart of paspoort.
  • Houd ook het BSN nummer van de ander bij de hand.
  • U krijgt beiden een toestemmingsformulier om te tekenen. Als
    beiden toestemming hebben gegeven, dan zal de medewerker de accounts koppelen.

3. Download de app of ga naar de website van Mijn Dossier.
De gratis Mijn Dossier Amsterdam UMC app kunt u downloaden vanuit de Apple App Store of Google Playstore.

Stappenplan toegang door anderen

Wilt of kunt u de Mijn Dossier Amsterdam UMC app niet gebruiken?
U kunt Mijn Dossier ook via de website gebruiken: https://mijndossier.amsterdamumc.nl

4. Activeer uw Mijn Dossier account.
Optie 1: U kunt uw account activeren en meteen inloggen met uw eigen DigiD.
Optie 2: U kunt uw account activeren met een activatiecode. Bel naar 020-4443336 om een activatiecode te krijgen. Na het activeren van uw account maakt u zelf een gebruikersnaam en wachtwoord aan.

5. Log in in uw Mijn Dossier account en bekijk de gegevens van de ander.
Log in in uw eigen Mijn Dossier account. U kunt na het inloggen wisselen naar het account van de ander. U kunt hier uitslagen voor de ander vinden en bijvoorbeeld vragenlijsten invullen.

  • Via de app: Als u ingelogd bent, kiest u voor wie u Mijn Dossier wilt gebruiken.
  • Via de website: Als u ingelogd bent, kiest u rechtsboven in de hoek voor de knop “Wisselen” met het pijltje.

Toegang krijgen tot het dossier van een andere volwassene (wilsonbekwaam)

Stappenplan gemachtigdentoegang tot dossier van een andere volwassene (wilsonbekwaam)

1. Bij wilsonbekwaamheid is een beschikking nodig. Deel deze met het Digipunt.
U kunt de beschikking per e-mail opsturen naar digipunt@amsterdamumc.nl. Vermeld in de e-mail uw mobiele telefoonnummer. Het Digipunt kan dan contact met u opnemen als de beschikking geldig is.

2. Laat u registreren als patiënt bij Amsterdam UMC.
Op locatie AMC kan dit bij de patiëntenregistratie bij de ingang van de polikliniek, A.0. Op locatie VUmc kan dit bij de centrale inschrijfbalie bij de ingang van de polikliniek.

3. Het Digipunt regelt de gemachtigdentoegang voor u.
Als u geregistreerd bent als patiënt en het Digipunt heeft de beschikking gecontroleerd, dan wordt de gemachtigdentoegang voor u ingesteld. Het Digipunt neemt telefonisch of per e-mail contact met u op als dat nodig is.

4. Download de app of ga naar de website van Mijn Dossier.
De gratis Mijn Dossier Amsterdam UMC app kunt u downloaden vanuit de Apple App Store of Google Playstore.

Stappenplan toegang door anderen

Wilt of kunt u de Mijn Dossier Amsterdam UMC app niet gebruiken?
U kunt Mijn Dossier ook via de website gebruiken: https://mijndossier.amsterdamumc.nl

5. Activeer uw Mijn Dossier account.
Optie 1: U kunt uw account activeren en meteen inloggen met uw eigen DigiD.
Optie 2: U kunt uw account activeren met een activatiecode. Bel naar 020-4443336 om een activatiecode te krijgen. Na het activeren van uw account maakt u zelf een gebruikersnaam en wachtwoord aan.

6. Log in in uw Mijn Dossier account en bekijk de gegevens van de ander.
Log in in uw eigen Mijn Dossier account. U kunt na het inloggen wisselen naar het account van de ander. U kunt hier uitslagen voor de ander vinden en bijvoorbeeld vragenlijsten invullen.

  • Via de app: Als u ingelogd bent, kiest u voor wie u Mijn Dossier wilt gebruiken.
  • Via de website: Als u ingelogd bent, kiest u rechtsboven in de hoek voor de knop “Wisselen” met het pijltje.


Toestemming intrekken

Wilt u iemand geen toegang meer geven? Via Mijn Dossier trekt u een zogenaamde machtiging zelf weer in:

  • Ga naar 'accountinstellingen'
  • Klik op 'personaliseren'
  • Kies de persoon en klik op 'verwijderen'.
Machtiging intrekken zonder Mijn Dossier account

Heeft u geen Mijn Dossier-account? Stuur dan een e-mail naar digipunt@amsterdamumc.nl en vermeld hierin:

  • uw patiëntnummer
  • geboortedatum
  • de naam van de persoon die geen toegang meer mag
Mijn Dossier deactiveren of stopzetten

Wilt u geen toegang meer tot Mijn Dossier? Zeg dan uw account op via 'accountinstellingen' in het menu van Mijn Dossier. U kunt uw opzegging ook telefonisch doorgeven aan het Digipunt: 020 444 33 36.


    Mijn medische gegevens delen (Mitz)

    Als patiënt van Amsterdam UMC staan uw medische gegevens in uw beveiligde patiëntendossier.

    Bent u bij meerdere zorginstellingen onder behandeling? Dan hebben deze zorgverleners ook uw gegevens nodig. Zij vragen dan of ze uw medische gegevens van Amsterdam UMC in mogen zien.

    Uw gegevens zijn beschermd. Wij geven ze alleen aan een zorgverlener met uw toestemming. Regelt u dit? Dan kan uw zorgverlener beter voor u zorgen. Wij delen uw gegevens alleen wanneer de zorgverlener u behandelt of gaat behandelen. En altijd veilig.



    Toestemming geven voor het delen van medische gegevens


    Als een zorgverlener uw gegevens mag bekijken, regelt u dit eenvoudig via MijnMitz.nl. Mitz is een systeem voor alle Nederlandse zorgverleners. Op de pagina MijnMitz laat u weten wie welke gegevens mag zien.

    Wilt u meteen toegang regelen? Bezoek dan de pagina van MijnMitz.

    Regel uw toestemming via MijnMitz.nl

    Welke gegevens delen we?

    Welke gegevens delen we?

    We delen de medische gegevens die u ook in Mijn Dossier ziet.

    Denk aan:
    • Medische geschiedenis
    • Medicatieoverzicht
    • Allergieën
    • Uitslagen
    • Beeldmateriaal
    • Brieven van uw arts

    Waarom heeft een zorgverlener mijn gegevens nodig?

    ✔ Veiligere zorg: door het delen van uw medicatieoverzicht en allergieën, zorgen we ervoor dat u niet in gevaar komt door gevaarlijke combinaties van medicijnen.

    ✔ Zorg gaat op elke locatie door: gaat u naar een andere zorgverlener? Dan kan de zorgverlener sneller en beter aan de slag als de belangrijkste medische gegevens bekend zijn.

    ✔ Betere en snellere diagnoses: als een zorgverlener toegang heeft tot uw medische gegevens, kan deze sneller een juiste diagnose stellen.

    ✔ Voorkomen van dubbel onderzoek: door gegevens te delen, hoeven onderzoeken en tests niet onnodig te worden herhaald.

    Hulp nodig met MijnMitz?

    Stel uw vraag aan de helpdesk van Mitz

    Telefoonnummer 088 5060 800

    Maandag - vrijdag van 09:00 - 17:00 uur.

    Neem contact op met ons Digipunt

    Telefoonnummer 020 444 33 36

    Maandag - vrijdag van 08:00 - 16:30 uur.



    Share Everywhere

    Nog niet alle zorgverleners zijn aangesloten bij MijnMitz. Werkt uw zorgverlener (nog) niet met Mitz? Dan gebruikt u Share Everywhere om medische gegevens te delen.

    Hoe gebruik ik Share Everywhere?


    Met Share Everywhere deelt u medische gegevens met andere zorgverleners. Dit doet u door uw zorgverlener een code te geven.

    • Kies in Mijn Dossier voor 'Share Everywhere'
    • Vul de naam van uw zorgverlener in
    • Klik op 'code aanvragen'

    U ontvangt dan een code. Deze is vijf minuten geldig.

    • Deel de code met de persoon die uw medische gegevens mag bekijken.
    • De ontvanger opent www.shareeverywhere.com
    • De ontvanger voert de code én uw geboortedatum in
    • De eenmalige, tijdelijke toegang is geregeld

    Let op: uitloggen uit de Share Everywhere website betekent ook einde van de sessie. De code is dan verlopen. Opnieuw toegang verlenen? Doe het nog eens op dezelfde manier, via Mijn Dossier -> 'Share Everywhere''.

    Ziet u de optie 'Share Everywhere' niet staan? Mail dan naar digipunt@amsterdamumc.nl.

    Informatie uitwisselen met behandelteam

    In Share Everywhere plaatst uw zorgverlener eenvoudig een notitie.

    Het is niet mogelijk een notitie aan een persoon, bijvoorbeeld in een behandelteam, toe te wijzen. Ook krijgt een behandelteam geen melding van een notitie. Wilt u belangrijke informatie (laten) delen? Laat uw zorgverlener dan telefonisch of schriftelijk contact opnemen met uw behandelteam.

    Gemachtigdentoegang en Share Everywhere

    Heeft u toestemming om de medische gegevens van een familielid te bekijken in Mijn Dossier? Ook dan kunt u Share Everywhere gebruiken. Als ouder van een kind onder de twaalf jaar vraagt u de Share Everywhere code aan in het Mijn Dossier account van uw kind.