Onderzoek van de cliëntenraad van Amsterdam UMC

(september-november 2022)

Waarom deden we dit onderzoek?

De cliëntenraden van locatie AMC en locatie VUmc zijn sinds 1 januari 2022 samengegaan tot één cliëntenraad voor Amsterdam UMC. Met dit onderzoek wilde de cliëntenraad meer te weten komen over de patiënten van Amsterdam UMC. Bijvoorbeeld of ze regelmatig nieuws vanuit de cliëntenraad zouden willen ontvangen. En welke onderwerpen voor patiënten belangrijk zijn om aandacht aan te besteden vanuit de cliëntenraad. Het onderzoek bestond uit een vragenlijst, gevolgd door drie groepsgesprekken.

Wat zijn de belangrijkste uitkomsten en conclusies?

Uitkomsten vragenlijst

Ruim 70% van de 471 deelnemers aan de vragenlijst geeft aan bekend te zijn met de cliëntenraad, maar slechts 20% zegt helemaal te weten wat een cliëntenraad precies doet. De meerderheid van de panelleden wil regelmatig nieuws ontvangen vanuit de cliëntenraad. Het liefst in de vorm van een nieuwsbrief per mail.

Van de in de vragenlijst genoemde onderwerpen vinden panelleden ‘duidelijke informatievoorziening’, ‘samen beslissen over welke (vervolg) behandeling het beste past bij de persoonlijke situatie en voorkeuren van de patiënt’ en ‘inhaalzorg’ het belangrijkst.

Uitkomsten groepsgesprek

27 leden van het panel deden mee aan de groepsgesprekken. De deelnemers van het groepsgesprek zijn over het algemeen zeer te spreken over de kwaliteit van de zorg. Toch hebben ze ook verschillende verbeterpunten genoemd. Bijvoorbeeld over het elektronisch patiëntendossier ‘Mijn dossier’, informatie over de wachtlijsten en aandacht voor de nazorg van patiënten.
Deelnemers vonden de groepsgesprekken zinvol en gaan in de toekomst graag weer een keer met de cliëntenraad in gesprek. Zij krijgen binnenkort nog een uitgebreide samenvatting van het groepsgesprek toegestuurd vanuit de cliëntenraad.

Wat gaat de cliëntenraad met deze uitkomsten doen?

De cliëntenraad gaat in de loop van 2023 meer informatie over hun werkzaamheden plaatsen op de website van Amsterdam UMC. Ook gaan ze twee keer per jaar een nieuwsbrief aan patiënten versturen. Daarnaast zal de cliëntenraad de verbeterpunten uit de vragenlijst en groepsgesprekken delen met Amsterdam UMC zodat er kan worden gewerkt aan verbeteringen.