Graag houden wij u als cliëntenraad met een nieuwsbrief op de hoogte van ontwikkelingen die voor ons, en dus mogelijk voor u van belang zijn.

Als u suggesties voor of vragen over de nieuwsbrief heeft, kunt u ons benaderen met een bericht naar clientenraad@amsterdamumc.nl

Namens de cliëntenraad wensen wij u veel leesplezier!

Lizet Middelweerd en Ellen Forbes
(vice-voorzitters cliëntenraad)

Recente activiteiten

Uitgebrachte adviezen Q3 (juli-september 2023)

  1. In het derde kwartaal heeft de cliëntenraad een positief advies uitgebracht over het “reglement beeld- en geluidsopnames en cameratoezicht”. In het reglement wordt o.a. aandacht besteed aan welke voorwaarden patiënten, bezoekers en medewerkers moeten voldoen om beeld- en geluidsopnames te mogen maken.
  1. Daarnaast heeft de cliëntenraad bij de raad van bestuur (RvB) zijn zorg uitgesproken over te lange doorlooptijden op de spoed eisende hulp (SEH) en de RvB om informatie gevraagd om zo nodig tot een (ongevraagd) advies te komen. Hierop heeft de cliëntenraad een uitgebreid antwoord gekregen van de RvB waarin de problematiek van de SEH wordt toegelicht en waarin ook diverse lopende verbeteracties worden genoemd. Vooralsnog acht de cliëntenraad dat voldoende. De komende maanden zal de cliëntenraad dit onderwerp nauwgezet blijven volgen en zo nodig alsnog een advies geven.

Gast aan tafel

Regelmatig sluit er een gast aan bij onze vergadering. Deze gast is meestal actief binnen het Amsterdam UMC en geeft een toelichting op een project of op bepaalde werkzaamheden.

Zo was er een extern lid die op voordracht van de cliëntenraad in de klachtencommissie zitting heeft, te gast in de vergadering. Zij vertelde uitgebreid over het soort klachten die in de klachtencommissie worden behandeld en gaf aan dat de klachtencommissie er veel waarde aan hecht dat verbetermaatregelen ziekenhuis breed worden ingevoerd.

In dezelfde vergadering gaven de vier klachtenfunctionarissen van Amsterdam UMC een toelichting over hun werkwijze en werkzaamheden. Klachtenfunctionarissen zijn weliswaar in dienst van Amsterdam UMC, maar staan volledig ten dienste van de patiënt.

Focusgroepen

Een belangrijke activiteit van de cliëntenraad is het advieswerk aan de raad van bestuur waarbij de cliëntenraad het patiëntenbelang en patiëntperspectief behartigt. De cliëntenraad baseert haar adviezen mede op wat er in de ‘patiënt effect rapportage’ (PER) geschreven staat en die bijgevoegd dienen te worden bij veranderplannen. Hierin staan de gevolgen voor de patiënt beschreven. Onderdeel van zo’n PER is een verslag van één of meerdere focusgroepen. Een focusgroep is een groepsgesprek, waarin een onafhankelijk gespreksleider aan ongeveer 6 tot 8 patiënten vraagt wat er goed gaat in de zorg voor deze groep, wat beter kan, welke zorgen die patiënten hebben en wat de verwachtingen zijn t.a.v. de geplande veranderingen. Zorgverleners zijn als toehoorder op de achtergrond aanwezig. Ook de cliëntenraad sluit aan als toehoorder, vaak met één of twee leden. Dat levert waardevolle informatie op over wat patiënten ervaren. Dit gebruikt de cliëntenraad als input voor het te formuleren advies.