Na een operatie aan de alvleesklier heeft u extra zorg nodig. U kunt na de operatie problemen krijgen met eten en drinken. Ook kunnen er klachten zijn met uw ontlasting. Soms krijgt u daarna nog chemotherapie. Wij willen u zo goed mogelijk helpen. Daarom gebruiken wij thuismonitoring voor de nazorg.

Vetgedrukte medische woorden worden uitgelegd onderaan deze tekst.

Wat is thuismonitoring?

Thuismonitoring betekent dat wij op afstand zorg geven. U hoeft hierdoor minder vaak naar het ziekenhuis te komen. Zo krijgt u toch de hulp die u nodig heeft.

Tijdens de nazorg vult u vanuit huis twee vragenlijsten in. U geeft ook uw gewicht door via Mijn Dossier. U vult de vragen in over uw ontlasting en het gebruik van alvleesklierenzymen.

Hoe werkt thuismonitoring?

U gebruikt Mijn Dossier om uw gewicht en de vragenlijsten in te vullen. Dit doet u thuis via internet. Wilt u weten hoe Mijn Dossier werkt?

Hier vindt u Digipunt:

  • Telefoonnummer: 020 - 444 33 36
  • E-mailadres: digipunt@amsterdamumc.nl
  • Locatie: in de centrale hal van de poli
  • Open: maandag tot en met vrijdag, 8.00 tot 16.30 uur.

Wat vraagt de diëtist van u?

De diëtist kijkt mee met uw antwoorden en uw gewicht. Zo kunnen wij zien of u extra hulp nodig heeft. U bespreekt samen met de diëtist wat er nodig is. Drie maanden na de operatie komt u nog een keer naar het ziekenhuis.

Heeft u moeite met het meten van uw gewicht?

Wanneer belt u de diëtist?

Wij vragen u om zelf te bellen als u in één week meer dan 2 kilo verliest zonder dat dit de bedoeling is. Bel hiervoor met het secretariaat van de afdeling Diëtetiek en Voedingswetenschappen:

  • Maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur
  • Telefoonnummer: 020 - 444 3410

Wanneer belt u meteen het ziekenhuis?

Na uw operatie neemt u contact op met de zaalarts tot aan uw eerste polikliniekbezoek. Bent u weer thuis en krijgt u klachten? Bel dan naar de afdeling van het ziekenhuis waar u lag:

  • Zorgeenheid 2C: 020 - 444 2120
  • Zorgeenheid 6B: 020 - 444 2260
  • Zorgeenheid 6C: 020 - 444 2160

Contact na het eerste polikliniekbezoek

Uw aanspreekpunt verandert na uw eerste polikliniekbezoek.

Na uw bezoek is de polikliniek uw aanspreekpunt. Heeft u klachten die niet kunnen wachten tot een afspraak bij de verpleegkundige? Bijvoorbeeld:

  • Erge pijn
  • Braken
  • Hevige diarree
  • Koorts
  • Benauwdheid
  • Helemaal niet kunnen eten of drinken
  • Een verstopte jejunumsonde
  • Als de jejunumsonde eruit is gegaan

Bel dan met de spoedlijn: 06 - 11763284 (maandag tot en met vrijdag, 8.00 tot 16.00 uur)

Na 16.00 uur of in het weekend belt u bij spoed met uw huisartsenpost.

Bij levensgevaar belt u met 112.

Heeft u buiten werktijden koorts (meer dan 38,5 graden) en een galwegstent of drain?
Bel dan de spoedeisende hulp van locatie VUmc: 020 - 444 3636. U krijgt dan een arts te spreken.

Medische begrippen uitgelegd

  1. Alvleesklier: een orgaan dat helpt bij het verteren van eten.
  2. Chemotherapie: medicijnen tegen kanker.
  3. Ontlasting: poep.
  4. Thuismonitoring: uw arts kijkt op afstand mee naar uw gezondheid.
  5. Nazorg: hulp die u krijgt na de operatie.
  6. Gewicht: hoeveel u weegt.
  7. Alvleesklierenzymen: pilletjes die helpen om eten te verteren.
  8. Diëtist: specialist voor voeding en eten.