Na een operatie aan de alvleesklier heeft u extra zorg nodig. U kunt na de operatie problemen krijgen met eten en drinken. Ook kunnen er klachten zijn met uw ontlasting. Soms krijgt u daarna nog chemotherapie. Wij willen u zo goed mogelijk helpen. Daarom gebruiken wij thuismonitoring voor de nazorg.
Vetgedrukte medische woorden worden uitgelegd onderaan deze tekst.
Wat is thuismonitoring?
Thuismonitoring betekent dat wij op afstand zorg geven. U hoeft hierdoor minder vaak naar het ziekenhuis te komen. Zo krijgt u toch de hulp die u nodig heeft.
Tijdens de nazorg vult u vanuit huis twee vragenlijsten in. U geeft ook uw gewicht door via Mijn Dossier. U vult de vragen in over uw ontlasting en het gebruik van alvleesklierenzymen.
Hoe werkt thuismonitoring?
U gebruikt Mijn Dossier om uw gewicht en de vragenlijsten in te vullen. Dit doet u thuis via internet. Wilt u weten hoe Mijn Dossier werkt?
- Op de website van Amsterdam UMC, Mijn Dossier, staat een uitleg-video: https://www.amsterdamumc.nl/nl/mijndossier.htm.
- Heeft u na de video nog vragen? Digipunt helpt u graag.
Hier vindt u Digipunt:
- Telefoonnummer: 020 - 444 33 36
- E-mailadres: digipunt@amsterdamumc.nl
- Locatie: in de centrale hal van de poli
- Open: maandag tot en met vrijdag, 8.00 tot 16.30 uur.
Wat vraagt de diëtist van u?
De diëtist kijkt mee met uw antwoorden en uw gewicht. Zo kunnen wij zien of u extra hulp nodig heeft. U bespreekt samen met de diëtist wat er nodig is. Drie maanden na de operatie komt u nog een keer naar het ziekenhuis.
Heeft u moeite met het meten van uw gewicht?
- Op de website van Amsterdam UMC leest u een uitleg:
- Handleiding To Do | Amsterdam UMC
- Instructie gewicht: www.amsterdamumc.nl/thuismetengewicht.
Wanneer belt u de diëtist?
Wij vragen u om zelf te bellen als u in één week meer dan 2 kilo verliest zonder dat dit de bedoeling is. Bel hiervoor met het secretariaat van de afdeling Diëtetiek en Voedingswetenschappen:
- Maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur
- Telefoonnummer: 020 - 444 3410
Wanneer belt u meteen het ziekenhuis?
Na uw operatie neemt u contact op met de zaalarts tot aan uw eerste polikliniekbezoek. Bent u weer thuis en krijgt u klachten? Bel dan naar de afdeling van het ziekenhuis waar u lag:
- Zorgeenheid 2C: 020 - 444 2120
- Zorgeenheid 6B: 020 - 444 2260
- Zorgeenheid 6C: 020 - 444 2160
Contact na het eerste polikliniekbezoek
Uw aanspreekpunt verandert na uw eerste polikliniekbezoek.
Na uw bezoek is de polikliniek uw aanspreekpunt. Heeft u klachten die niet kunnen wachten tot een afspraak bij de verpleegkundige? Bijvoorbeeld:
- Erge pijn
- Braken
- Hevige diarree
- Koorts
- Benauwdheid
- Helemaal niet kunnen eten of drinken
- Een verstopte jejunumsonde
- Als de jejunumsonde eruit is gegaan
Bel dan met de spoedlijn: 06 - 11763284 (maandag tot en met vrijdag, 8.00 tot 16.00 uur)
Na 16.00 uur of in het weekend belt u bij spoed met uw huisartsenpost.
Bij levensgevaar belt u met 112.
Heeft u buiten werktijden koorts (meer dan 38,5 graden) en een galwegstent of drain?
Bel dan de spoedeisende hulp van locatie VUmc: 020 - 444 3636. U krijgt dan een arts te spreken.
Medische begrippen uitgelegd
- Alvleesklier: een orgaan dat helpt bij het verteren van eten.
- Chemotherapie: medicijnen tegen kanker.
- Ontlasting: poep.
- Thuismonitoring: uw arts kijkt op afstand mee naar uw gezondheid.
- Nazorg: hulp die u krijgt na de operatie.
- Gewicht: hoeveel u weegt.
- Alvleesklierenzymen: pilletjes die helpen om eten te verteren.
- Diëtist: specialist voor voeding en eten.