Praktische informatie
Locatie AMC, Meibergdreef 9, 1105 AZ Amsterdam
Afdeling G3 en C3
De Intensive Care is bereikbaar via de G liften, hiermee kunt u naar de derde verdieping. Wanneer u de lift uit komt houdt u rechts aan, bij de balie op de gang kunt u zich melden bij de gastvrouw of gastheer. Wanneer deze niet aanwezig is kunt u aanbellen bij de betreffende unit. Indien u de betreffende unit niet weet verzoeken wij u aan te bellen bij unit 3 een medewerker zal u dan binnen laten.
Units
De Intensive Care is opgedeeld in verschillende units, hieronder een overzicht van de telefoonnummers van de verpleegposten.
Unit 1 |
020 566 43 28 |
Unit 4 |
020 566 63 37 |
Unit 2 |
020 566 28 03 |
Unit 5 |
020 566 64 74 |
Unit 3 |
020 566 60 07 |
Unit 6 |
020 566 63 24 |
Locatie Vumc, De Boelelaan 1117, 1081 HV Amsterdam
Afdeling 7B en 7C
De afdeling Intensive Care bevindt zich in het ziekenhuisgebouw op de 7e verdieping. De Intensive Care afdeling bestaat uit twee afdelingen: 7B en 7C. Elke afdeling bestaat uit 2 units een A en B kant. Twijfelt u over de route? Onze medewerkers van de informatiebalie bij de hoofdingang helpen u graag op weg.
Unit 7B |
Unit 7C |
||
Receptie |
020 444 33 00 |
Receptie |
020 444 76 08 |
Bewakingspost unit A |
020 444 75 14 |
Bewakingspost unit A |
020 444 76 13 |
Bewakingspost unit B |
020 444 75 21 |
Bewakingspost unit B |
020 444 76 21 |
Wij kunnen 24-uurs zorg bieden door in drie ploegen te werken. Het is van groot belang om de patiënten informatie zorgvuldig over te dragen aan de volgende dienstploeg. In verband met de verpleegkundige overdracht en de werkzaamheden in de patiëntenzorg vragen wij u om niet te bellen op tussen 07:30 en 10:00 uur |tussen 15:00 en 16:00 uur |tussen 23:00 en 23:45 uur.
Het lukt niet altijd om u direct telefonisch te woord te staan. Probeert u het dan later nog eens.
Route en parkeren
Op onze website Adres, route en parkeren Amsterdam UMC vindt u alle informatie met betrekking tot route, parkeren en parkeerkosten/abonnementen.
Contactpersoon en wettelijk vertegenwoordiger
Als behandelteam informeren we de patiënt en de familie over zijn of haar medische toestand. Deze informatie gaat over de diagnose, eventuele onderzoeken, de behandeling en de verwachtingen op korte en langere termijn. In principe hebben wij alleen een behandelrelatie met de patiënt. Op de Intensive Care is de patiënt echter niet altijd in staat om actief aan gesprekken deel te nemen en om belangrijke beslissingen over zijn of haar behandeling te nemen.
Wettelijk mogen wij niet aan iedereen informatie over patiënten verstrekken. Daarom spreken wij bij opname van de patiënt af wie de contactpersoon namens de familie is. Meestal is dit de partner of een eerstegraads familielid. Behalve contactpersoon is deze persoon dan ook de wettelijk vertegenwoordiger van de patiënt en bevoegd om beslissingen met betrekking tot de behandeling te nemen, als de patiënt daartoe zelf niet in staat is. Tenzij er al iemand anders is aangewezen als wettelijk vertegenwoordiger (curator, mentor of schriftelijke gemachtigde)
Vaak wordt een tweede contactpersoon toegewezen voor het geval de eerste contactpersoon telefonisch niet bereikbaar is. De contactpersonen worden door ons ingelicht over de toestand van de patiënt. Zij zijn degene die de rest van de familie en naasten op de hoogte houden.
Zie ook: Rechten en plichten Amsterdam UMC.
Bezoek
Het is heel fijn als u op bezoek komt bij uw naaste. Patiënten vinden bezoek ook vaak heel fijn, maar het kan erg vermoeiend zijn voor hen.
Tijdens de bezoektijden mag u met maximaal twee personen tegelijk bij de patiënt aanwezig zijn. Komt u met meer mensen? Dan kan de rest van het bezoek wachten in de wachtruimte (op de Intensive Care) of op de begane grond bij grotere groepen. Indien mogelijk reguleert de eerste contactpersoon het wisselen van het bezoek. U kunt elkaar dan daar afwisselen, op deze manier proberen we de rust op de afdeling te bewaken. Op locatie AMC kan dat op het voetenplein, op locatie VUmc is dat bij de hoofdingang. Let op, de wachtruimtes op de Intensive Care zijn niet groot, en u zal deze moeten delen met andere families/bezoekers. Wij vragen dan ook om elkaar met respect te behandelen.
Als u op bezoek komt verzoeken wij u zich te melden bij de verpleegkundige. Als het kamerscherm of het gordijn is gesloten, is het niet toegestaan de kamer te betreden. Dit om de privacy van uw naaste of andere patiënten te respecteren en borgen. Bezoek van kinderen van alle leeftijdscategorieën is mogelijk en in veel gevallen zelfs aan te raden. Overleg wel van tevoren met de verpleegkundige. Wij verzoeken u op de patiëntenkamers geen gebruik te maken van uw mobiele telefoon. Het is niet toegestaan om zonder toestemming van de verpleegkundige of arts beeld- of geluidsopnames van de patiënt of het personeel te maken.
Bezoektijden
Locatie AMC |
Locatie VUmc |
Tussen 11:00 en 13:00 uur |
Tussen 11:00 en 15:00 uur |
Tussen 16:00 en 20:00 uur |
Tussen 16:00 en 20:00 uur |
Begeleiding op de Intensive Care
Een Intensive Care opname heeft grote impact op de familie en naasten van patiënten, een goede begeleiding is daarom essentieel. Op de Intensive Care van het Amsterdam UMC zijn hiervoor meerdere verschillende professionals beschikbaar.
Medisch maatschappelijk werk (MMW)
Op de Intensive Care kan MMW worden ingeschakeld voor begeleiding van familie en naasten. Hierbij moet gedacht worden aan onderstaande situaties:
- IC-opname van jongvolwassenen.
- Patiënten met jonge kinderen (<18 jaar).
- Opname door acute/ingrijpende situatie, zoals reanimatie, ongeval, misdrijf, TS (zelfmoord poging) waarbij naaste getuige was.
- Complexe gezinnen/thuis situatie, bijv. in geval van Anonieme Melding Kindermishandeling (AMK-melding), betrokkenheid jeugdzorg, conflictsituaties binnen gezin/familie.
- Complexe sociale situatie (bijv. ongedocumenteerd, dakloos).
- Langdurige IC opname.
- Het ontbreken van een contactpersoon.
- Dreigende overbelasting van familie of naasten.
- Betrokkenheid politie/recherche.
- Gewenste ondersteuning bij praktische zaken (bijv. financiële zaken, bemiddeling instanties).
Familie ondersteuner
Op beide locaties zijn er familieondersteuners aanwezig. De familieondersteuner zorgt voor de sociale, emotionele en praktische opvang en begeleiding van familieleden, kinderen en naasten gedurende het gehele verblijf van de patiënt op de Intensive Care. De familieondersteuner ondersteunt, begeleidt en coacht de familie in het omgaan met de gevolgen en het verwerken van bijvoorbeeld verdriet, angsten en spanningen. Ook voor praktische zaken kunt u bij haar terecht. De familieondersteuner kan ook betrokken worden bij de begeleiding van naasten bij overlijden.
Omdat de familiebegeleider op verschillende locaties werkt kan het zijn dat u haar niet aantreft. U kunt haar een e-mail sturen: familiebegeleiding-icv@amsterdamumc.nl.
Zie ook de folder: Familiebegeleider.
Vrijwilliger/gastheer/gastvrouw
De vrijwilliger zorgt op locatie AMC voor de eerste opvang van familie en naasten bij de ingang van de Intensive Care en de begeleiding naar de wachtkamer, bij drukte wordt ook enige regie verwacht. De vrijwilliger is er ook om bezoekers te informeren over de aanwezige faciliteiten en het op orde houden van de wachtkamer.
Hygiëne
- Patiënten op de Intensive Care zijn door hun ziekte gevoeliger voor ziekmakende micro-organismen (bacteriën, schimmels, gisten en virussen). Desinfecteer daarom uw handen voor en na het bezoek aan uw naaste. De pompjes met deze alcohol vindt u bij de ingang van de Intensive Care en op de patiëntenkamers.
- Op de Intensive Care zijn bloemen en planten niet toegestaan in verband met infectiegevaar.
- Tevens verzoeken wij u in het geval van ziekte of verkoudheid te overleggen met de arts of verpleegkundige over de bezoekmogelijkheid en/of te nemen voorzorgsmaatregelen.
Familiegesprekken
Familiegesprekken worden over het algemeen een aantal dagen van tevoren gepland, hierbij is een arts en verpleegkundige aanwezig. Dit gesprek wordt in principe ingepland met de eerste contactpersoon (en zo wenselijk nog andere naasten/familie).
Tolk nodig?
Is uw beheersing van de Nederlandse of Engelse taal onvoldoende dan kan uiteraard een tolk geregeld worden. Meestal betreft het een telefonische tolk. Indien mogelijk kan een tolk ook naar het ziekenhuis komen. Het is belangrijk dat u goed begrijpt wat de IC-behandeling inhoudt.
IC-connect
De website icconnect.nl kan een richtwijzer zijn voor iedereen die zoekt naar (h)erkenning en informatie betreft een Intensive Care opname. Het is een patiëntenorganisatie voor (voormalig) IC-patiënten, voor hun naasten en voor de nabestaanden van overleden IC-patiënten. Zij kunnen u voorzien van de informatie die nodig is vóór, tijdens en na de IC-opname. Ook worden er mogelijkheden en ideeën aangereikt om alle ervaringen te helpen hanteren, zowel op fysiek, psychosociaal als geestelijk gebied. Daarnaast organiseren en stimuleren zij lotgenotencontact voor patiënten en naasten.