Wachttijdbemiddeling

Het is vooraf niet altijd mogelijk om de wachttijd tot uw eerste afspraak of behandeling in te schatten. Dat hangt af van uw voorgeschiedenis, urgentie, indicatie en of er meerdere ziektebeelden zijn. Of als uw situatie niet spoedeisend of acuut is. Soms hangt het af van samenwerkingsverbanden met andere instellingen. 

Net als in andere ziekenhuizen kent Amsterdam UMC wachttijden. Dit betekent dat er niet altijd direct plek is voor een afspraak op de polikliniek, voor een onderzoek, een behandeling of operatie.

Maximale wachttijden

Zorgaanbieders en zorgverzekeraars hebben een maximaal aanvaardbare wachttijden afgesproken. Die wachttijd is 4 weken voor toegang tot de polikliniek en diagnostiek. Voor behandeling is een maximaal aanvaardbare wachttijd 7 weken afgesproken. 

Wanneer u de wachttijd te lang vindt, bijvoorbeeld omdat uw klachten verergeren, dan kunt u altijd contact met uw behandelaar via uw persoonlijke digitale patiëntomgeving in Mijn dossier.  

Zorgbemiddeling door zorgverzekeraars 

Ook kunt u uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Samen met uw zorgverzekeraar kijkt u dan waar u eerder zorg kunt krijgen. Daarvoor kunt u gebruik maken van de gratis service van de zorgverzekeraars.  
 
Bekijk daarvoor het overzicht van de zorgbemiddeling van alle zorgverzekeraars