Persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO)
PGO is de afkorting voor persoonlijke gezondheidsomgeving. Een PGO is een website en vaak ook een app waarin u al uw medische gegevens kunt bekijken. Deze gegevens kunnen bijvoorbeeld van uw huisarts of ziekenhuis zijn. U ziet welke medicijnen u heeft gekregen of wat de uitslag van een bloedonderzoek is. Ook kunt u nalezen welke brieven het ziekenhuis over u verstuurd heeft naar andere zorgverleners. Afhankelijk van de gekozen PGO, kunt u ook zelf gegevens invoeren, zoals bijvoorbeeld uw gewicht, of wat u eet, of hoe vaak u sport. Alle gegevens staan in een PGO op 1 plek en zo krijgt u nog beter zicht op uw eigen gezondheidssituatie.
Bent u 16 jaar of ouder en wilt u al uw medische gegevens op 1 plek bekijken, dan is een PGO echt iets voor u.
Wilt u aan de slag met een PGO, dan gaat u naar Kies een PGO die bij jou past | digitalezorggids.nl (leest u voor het klikken onderstaande tekst). U gaat naar een site die u helpt de juiste PGO te kiezen. Het is belangrijk dat u een PGO kiest waarmee ziekenhuis- en huisartsgegevens opgehaald kunnen worden. Volg in ieder geval stap 1, 2 en 3.
Een PGO is een website, maar sommige PGO’s bieden ook een app aan. Maak hiertoe (in hetzelfde scherm als bij stap 2) de gewenste keuze:
U ziet de PGO’s die aan uw wensen voldoen. U kunt nu een account aanmaken bij de PGO die u wilt. Wij raden u aan om de PGO eerst via de website te activeren, dit gaat makkelijker dan via de smartphone. Later kunt u de app downloaden op uw smartphone.
Nadat u een account heeft aangemaakt voor een PGO, kunt u uw gegevens bij Amsterdam UMC ophalen. U moet twee keer inloggen: 1 keer om in te loggen in de PGO en dan nog 1 keer om uw gegevens op te halen. Het ophalen van gegevens gaat altijd via DigiD.
PGO’s zijn nog in ontwikkeling, maar wij hopen dat u nu al enthousiast bent over de mogelijkheden. PGO’s kunnen een belangrijke bron worden voor al uw gezondheidsgegevens.
- In een PGO kunt u gegevens verzamelen van meerdere zorgverleners, zoals van uw ziekenhuis of huisarts. In Mijn Dossier staan alleen uw gegevens van Amsterdam UMC.
- In uw PGO bepaalt u zelf op welk moment u (nieuwe) gegevens over uw gezondheid ophaalt. In Mijn Dossier toont Amsterdam UMC altijd de nieuwste informatie.
- U kunt aan uw PGO zelf informatie toevoegen, zoals uw gewicht of hartslag. Maar ook de brieven en mailwisselingen met uw arts. In Mijn Dossier staat alleen informatie die in uw patiëntendossier van Amsterdam UMC staat.
- U kunt zelf uw eigen PGO kiezen. Mijn Dossier is het patiëntenportaal dat Amsterdam UMC beschikbaar stelt om informatie met patiënten uit te wisselen. Een PGO vervangt niet het medisch dossier, of Mijn Dossier.
- Via Mijn Dossier kunt u een bericht sturen naar uw zorgverlener. Ook kunt u uw afspraken met een zorgverlener van Amsterdam UMC beheren in Mijn Dossier. Een PGO biedt deze mogelijkheden niet.
Bekijk ook deze video:
Om het uitwisselen van zorggegevens veilig en probleemloos te laten verlopen is het landelijke MedMij Afsprakenstelsel opgesteld. Dit zijn de spelregels voor het uitwisselen van gegevens tussen zorgverleners en zorggebruikers. Als aan die standaard wordt voldaan, krijg een PGO of zorgaanbieder het MedMij label. Amsterdam UMC voldoet ook aan het afsprakenstelsel MedMij, waardoor we veilig gezondheidsgegevens kunnen uitwisselen met een MedMij gecertificeerd PGO. MedMij is een initiatief van de Patiëntenfederatie Nederland en wordt ondersteund door het ministerie van Volksgezondheid en Welzijn en Sport.
Ja dat mag. Het PGO is van u. Wel is aan te raden om een PGO te kiezen die MedMij gecertificeerd is. Alleen met een MedMij goedgekeurd PGO is het mogelijk om uw gegevens bij Amsterdam UMC op te halen.
De beschikbare PGO’s zijn te vinden op de website van Digitale Zorggids. Hier kunt u ook informatie vinden over de eigenschappen van de verschillende PGO’s.
Bijvoorbeeld:
- Ik heb geen bevestigingsmail, code of sms ontvangen.
- Ik kan mijn medische gegevens niet vinden in mijn PGO.
- Ik krijg een foutmelding bij het ophalen van mijn medische gegevens in de PGO.
Bel of mail dan de helpdesk van uw PGO. De contactgegevens staan op hun website. De link naar de website van uw PGO vindt u ook op hun informatiepagina opdigitalezorggids.nlonder nuttige informatie.
Getrainde vrijwilligers van de DigiHulplijn helpen u telefonisch verder of verwijzen u door naar ondersteuning bij u in de buurt bij vragen over:
- een PGO app installeren;
- account aanmaken;
- gebruik van DigiD;
- of een andere praktische digitale vraag.
Bel de DigiHulplijn: 0800-1508 (gratis). Bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 09:00 – 17:00 uur.
Bijvoorbeeld:
- Ik heb de labuitslagen bekeken in mijn PGO. Ik maak me zorgen dat mijn bloedwaarden niet goed zijn.
- Ik snap niet wat de huisarts opgeschreven heeft.
Dit soort vragen stelt u aan uw zorgverlener die deze gegevens met u deelt, bijvoorbeeld de huisarts of de specialist in het ziekenhuis.
Meer informatie over een PGO
Er is veel informatie te vinden over PGO’ s, een paar suggesties: