Patiëntervaringsmonitor 2024

In 2024 vulden in totaal 59.868 patiënten (volwassenen én ouders/kinderen) vragenlijsten in over hun ervaring met de zorg in Amsterdam UMC. Dit betrof ruim 3.000 patiënten meer dan in 2024.

Zie hieronder de resultaten van de Patiëntervaringsmonitor (PEM) over 2024.

Resultaten volwassenen

Patiënten (volwassenen) gaven in 2024 als gemiddeld cijfer een

  • 8,5 voor een opname in het ziekenhuis
  • 8,7 voor een dagopname
  • 8,3 voor een bezoek aan de spoedeisende hulp
  • 8,6 voor een afspraak in de polikliniek
  • 8,6 voor een bel- en beeldbelafspraak.

De afbeeldingen hieronder laten per vragenlijst de onderwerpen zien die ‘goed’ en ‘minder goed’ scoren, en wat we willen verbeteren.

Ervaringen met een ziekenhuisopname (volwassenen)

Ervaringen patiënten met ziekenhuisopname in Amsterdam UMC,  patiëntervaringsmonitor PEM  2024


Ervaringen met een dagopname (volwassenen)

Ervaringen patiënten met een dagopname in Amsterdam UMC,  patiëntervaringsmonitor PEM  2024


Ervaringen met de spoedeisende hulp - locatie AMC (volwassenen)

Ervaringen patiënten met spoedeisende hulp of SEH in Amsterdam UMC,  patiëntervaringsmonitor PEM  2024


Ervaringen met een poliklinische afspraak (volwassenen)

Polikliniek-ervaringen van volwassen patiënten in Amsterdam UMC,  patiëntervaringsmonitor PEM  2024


Ervaringen met een (beeld)belafspraak (volwassenen)

Ervaringen patiënten met belafspraak of videobelafspraak in Amsterdam UMC,  patiëntervaringsmonitor PEM  2024

Kort samengevat

Onderwerpen die patiënten (volwassenen) als ‘goed’ beoordelen zijn:

  • veiligheid en respect
  • het vertrouwen in de artsen/zorgverleners
  • kennis van het medisch dossier van de patiënt
  • het betrekken van familie bij de zorg en de behandeling van de patiënt
  • informatie over wat te doen na vertrek uit het ziekenhuis
  • de tijd in de spreekkamer om over een ziekte/probleem te praten.

Patiënten (volwassenen) hebben ‘minder goede’ ervaringen met:

  • de tijd op de wachtlijst voor een (dag)opname
  • de informatie over bijwerkingen van nieuwe medicijnen
  • het bespreken van de invloed van een ziekte/behandeling op het dagelijkse leven
  • het betrekken/informeren van familie bij het vertrek uit het ziekenhuis
  • de (informatie over) wachttijd in de polikliniek.


Resultaten kinderen en ouders

Kinderen (8-17 jaar) gaven hun (dag)opname in het ziekenhuis gemiddeld een 8,3. Ouders gaven een 8,5.

Kinderen (8-17 jaar) gaven hun afspraak in de polikliniek gemiddeld een 8,3. Ouders gaven een 8,5.

De afbeeldingen hieronder laten per vragenlijst de onderwerpen zien die ‘goed’ en ‘minder goed’ scoren, en wat we willen verbeteren.

Ervaringen met een (dag)opname: kinderen en ouders/verzorgers

Ervaringen kinderen en jongeren met dagopname in Amsterdam UMC,  patiëntervaringsmonitor PEM  2024


Ervaringen met een poliklinische afspraak: kinderen en ouders/verzorgers

Ervaringen kinderen en jongeren met een bezoek aan de polikliniek in Amsterdam UMC,  patiëntervaringsmonitor PEM  2024

Kort samengevat

Onderwerpen die kinderen (8-17 jaar) en ouders/verzorgers als ‘goed’ beoordelen zijn:

  • de veiligheid
  • het respect dat zorgverleners tonen in de omgang met hen
  • het vertrouwen in de artsen/zorgverleners
  • begrijpelijke antwoorden van de arts.

Kinderen (8-17 jaar) en ouders/verzorgers hebben ‘minder goede’ ervaringen met:

  • de tijd op de wachtlijst voor een (dag)opname
  • informatie over het wachten in de polikliniek
  • afleiding tijdens het wachten in de polikliniek en tijdens verblijf op de verpleegafdeling
  • het eten tijdens een (dag)opname.
  • tips voor de verzorging thuis.


Vergelijking met 2023

Gemiddeld cijfer

De totale ervaring met een opname in het ziekenhuis (volwassenen) is in 2024, verbeterd van 8,4 (in 2023) naar 8,5 (in 2024).

Bij de overige vragenlijsten is de totale ervaring in 2024 hetzelfde gebleven ten opzichte van 2023.
.

Goed en minder goed scorende onderwerpen

We hebben dezelfde 'goed' scorende onderwerpen als in 2023.

Bij de ‘minder goed’ scorende onderwerpen zien we duidelijke verbeteringen.
Enkele onderwerpen die in 2024 beter scoorden dan in 2023 zijn:

  • de tijd op de wachtlijst bij een opname in het ziekenhuis (volwassen/ouders)
  • informatie over bijwerkingen van medicatie bij een (dag)opname (volwassenen)
  • familie betrekken bij de zorg thuis, na een (dag)opname (volwassenen)
  • afleiding voor kinderen bij het wachten in de polikliniek (volgens ouders); kinderen beoordelen de afleiding bij het wachten in de polikliniek juist minder positief dan in 2023
  • het wachten op de start van een beeldbelgesprek
  • informatie over de wachttijd voor een uitgebreider onderzoek/behandeling (SEH)
  • gesprek met een arts/verpleegkundige binnen 15 minuten na het aanmelden bij de balie (SEH).

Vergelijking met andere academische ziekenhuizen (UMC’s)

Ook de andere Universitair Medische Centra (UMC’s) hebben in 2024 hun patiënten gevraagd naar hun ervaringen. De resultaten van alle UMC’s zijn met elkaar vergeleken. Op deze manier kunnen we goed zien waar we van elkaar kunnen leren.

Mooi is dat patiënten over het algemeen positief zijn over hun eigen ziekenhuis: de UMC’s scoren (net als in 2023) gemiddeld een

  • 8,6 of 8,7 door de volwassenen/ouders
  • 8,4 door de kinderen

De algemene waardering (gemiddelde cijfers) van de UMC’s zijn ook te vinden op Ziekenhuischeck.nl.