Sinds 1 januari 2022 zijn de cliëntenraden van AMC en VUmc samen verder gegaan als één cliëntenraad Amsterdam UMC. Dit samengaan is een logisch gevolg van de fusie tussen beide ziekenhuizen.

Ieder kwartaal houden wij u als cliëntenraad met deze nieuwsbrief op de hoogte van ontwikkelingen die voor ons, en dus mogelijk voor u van belang zijn.

Als u suggesties voor of vragen over de nieuwsbrief heeft, kunt u ons benaderen met een bericht naar clientenraad@amsterdamumc.nl

Namens de cliëntenraad wens ik u veel leesplezier!

Eric Hisgen (voorzitter cliëntenraad)

Recente activiteiten

Uitgebrachte adviezen 2023 Q1 ( tot 23-2-2023)

In de maanden januari en februari zijn tot nu toe een drietal positieve adviezen uitgebracht over

  • De zevende stap van de verschuiving van de zorg binnen beide locaties als gevolg van de fusie. Intern worden dit lateralisaties genoemd en als WAVE 7 aangeduid. WAVE 7 betreft met name onderdelen van neurologische zorg en de acute zorg.
  • Het uitbreiden van de al enige jaren bestaande samenwerking tussen het oude AMC en Dianet op gebied van dialysezorg. In de praktijk betekent dit het verplaatsen-uitplaatsen van de dialyseafdeling van locatie VUmc naar de externe zorgaanbieder Dianet.
  • Een samenwerkingsovereenkomst op het gebied van complexe leverziekten tussen het Leids Universitair Medisch Centrum en Amsterdam UMC.

Sinds een paar jaar vindt er een veschuiving van onderdelen van de zorg plaats. Kern van de verschuiving is het concentreren van gelijksoortige afdelingen op één van beide locaties. Als cliëntenraad onderschrijven we de noodzaak tot verschuiving.

Nieuw huishoudelijk reglement vastgesteld en afscheid van Ruth Kensmil

De clientenraad heeft begin dit jaar een nieuw Huishoudelijk Reglement (HHR) opgesteld . Ook heeft de raad van bestuur een nieuwe medezeggenschapsregeling voor de clientenraad vastgesteld. In het nieuwe HHR is opgenomen dat de clientenraad uit maximaal 13 leden zal bestaan. Bij de fusie is met de raad van bestuur afgesproken dat alle leden van beide cliëntenraden ook lid werden van clientenraad Amsterdam UMC. Dat betekent dat er nu meer leden zijn dan beoogd. De eerst komende periode worden geen nieuwe vacatures binnen de clientenraad verwacht. Recent heeft Ruth Kensmil besloten om na het beëindigen van haar eerste termijn van 4 jaar, niet voor een tweede termijn van 4 jaar te kiezen. We bedanken Ruth voor haar inzet!

Onderzoek digitaal patiëntenpanel

Vragenlijst

Afgelopen najaar heeft de cliëntenraad een vragenlijst voorgelegd aan het Amsterdam UMC patiëntenpanel (digitaal). Het doel van deze vragenlijst was informatie verzamelen over bekendheid met de cliëntenraad en te vragen wat onze achterban, patiënten van Amsterdam UMC, belangrijke onderwerpen vindt zodat wij bij het opstellen van ons jaarplan daarmee rekening kunnen houden.

De vragenlijst is door 471 panelleden ingevuld. Bijna 70% gaf aan bekend te zijn met het bestaan van de CR en bijna 35 % heeft ooit iets gelezen over of van de CR; 20% zegt geheel te weten wat een CR doet; 25% geeft aan wel iets te weten. Ook hebben we gevraagd of panelleden nieuws willen ontvangen over de CR. 83% procent heeft interesse om regelmatig iets van CR te horen, 89% daarvan geeft de voorkeur aan een nieuwsbrief per mail.

Groepsgesprekken

In de vragenlijst gaven 168 panelleden aan om deel te willen nemen aan een groepsgesprek met de cliëntenraad. In totaal hebben 27 patiënten deel genomen aan drie groepsgesprekken. Wilt u meer lezen over de uitkomst van de digitale vragenlijst en ook de groepsgesprekken, lees hier het uitgebreide verslag.