Welkom bij de Poliklinische Apotheek van Amsterdam UMC, locatie AMC!

  • Heeft u een recept gekregen van uw arts bij de polikliniek?
  • Bent u ontslagen uit het ziekenhuis en moet u (nieuwe) medicijnen gebruiken in de thuissituatie?
  • Heeft u een behandeling ondergaan bij de dagbehandeling en heeft u medicijnen nodig?
  • Bent u op de spoedeisende hulp geweest of bij de huisartsenpost en u heeft een recept meegekregen?

Met een recept of vraag bent u van harte welkom in de Poliklinische Apotheek van locatie AMC. Als wij vragen hebben over het recept, dan nemen wij direct contact op met de arts die de medicijnen heeft voorgeschreven.

Kwaliteit en veiligheid

In de apotheek werkt gekwalificeerd personeel, te weten apothekers en gediplomeerde apothekersassistenten. Wij werken volgens de Professionele Standaard Farmaceutische Zorg . De apotheek is HKZ gecertificeerd. De Poliklinische Apotheek zorgt voor veilig geneesmiddelgebruik en goede voorlichting. U kunt een persoonlijk consult aanvragen. Hiervoor heeft de apotheek een aparte spreekkamer.

Ons assortiment

Omdat wij veel patiënten uit Amsterdam UMC, locatie AMC zien, hebben wij veel verschillende medicijnen. De apotheek heeft ook medicijnen die zonder recept verkocht worden (handverkoopgeneesmiddelen). Artikelen die we niet in voorraad hebben, kunnen worden besteld. We kunnen dan met u afspreken dat deze artikelen (tegen betaling) bij u thuis bezorgd worden. Als u geneesmiddelen bij ons terugbrengt voeren wij dit op verantwoorde manier af.

Openingstijden en locatie

De Poliklinische Apotheek is van maandag t/m zaterdag geopend van 08:00 uur tot 23:00 uur. Op zon- en feestdagen is de apotheek open van 09:00 uur tot 21:00 uur. In de avond, in het weekend en op feestdagen is de apotheek alleen geopend voor spoedeisende zaken. U vindt de apotheek in de hoofdingang (C0-123). De Poliklinische Apotheek is te bereiken via de hoofd in- en uitgang van het ziekenhuis. U houdt links aan en volgt het bord: Poliklinische Apotheek.

Van maandag t/m zaterdag van 23.00 tot 7.30 uur, en op zon- en feestdagen van 21.00 tot 9.00 uur kunt u terecht bij de 24-uursapotheek in het OLVG West in Amsterdam (route 01), Jan Tooropstraat 164, Amsterdam, tel. 020-5108826 https://www.olvg.nl/locatie-west/poliklinische-apotheek-247.

Financiële afhandeling

De kosten voor uw geneesmiddelen declareren wij of het ziekenhuis bij uw zorgverzekeraar. Als dit niet kan, bent u zelf verantwoordelijk voor debetaling. In onze apotheek kunt u uw rekening betalen via PIN.

In de avond en in het weekend werken we als dienstapotheek en liggen onze tarieven, volgens landelijke afspraken, hoger dan tijdens kantooruren.

Uw gegevens

Om ervoor te zorgen dat uw medicatiegeschiedenis compleet is, vragen wij naar uw gegevens over eventuele allergieën, overgevoeligheden, overige medicijnen of ziektebeelden. Het is verstandig om deze gegevens mee te nemen naar het ziekenhuis en de apotheek. Indien u bent ontslagen uit het ziekenhuis en via de apotheek medicijnen geleverd krijgt die u in de thuissituatie moet gaan gebruiken, ontvangt u naast de medicatie ook een medicatieoverzicht. Met dit medicatieoverzicht kunt u uw huisarts en apotheek op de hoogte brengen van eventuele wijzigingen in de medicijnen die u gebruikt.

Inschrijving

Neem bij uw bezoek aan de apotheek uw verzekerings- en legitimatiebewijs mee. Hiermee kunt u zich laten inschrijven. Indien van toepassing, kan de apotheek de kosten van de geneesmiddelen rechtstreeks declareren bij uw zorgverzekeraar. Voorwaarden voor levering en betaling (Algemene apotheek verkoop- en betalingsvoorwaarden) zijn te vinden op de website van de KNMP).

Privacy

Alle medewerkers hebben een geheimhoudingsverklaring getekend. Uw medisch dossier en medicatiegegevens worden in de apotheek 20 jaar bewaard. Daarnaast zijn academische ziekenhuizen verplicht om een gedeelte daaruit, het zogenaamde kerndossier, gedurende 115 jaar te bewaren. Uw gegevens worden strikt vertrouwelijk behandeld, volgens de regels die daarvoor gelden. Die regels liggen vast in de uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en in het Privacy statuut AMC. Het Privacystatuut ligt ter inzage op de afdeling Patiëntenservice Zorgsupport. In de apotheek kunnen folders worden opgevraagd met uitleg over waarom wij persoonsgegevens vastleggen en ook hoe wij medicatiegegevens delen met andere zorgverleners via het Landelijk Schakelpunt (LSP). Deze folders heten:

  • Persoonsgegevens, medicijnen en uw privacy
  • Jouw medische gegevens beschikbaar via het Landelijk Schakelpunt (LSP)

Afhalen van medicijnen

In de Poliklinische Apotheek AMC kan medicatie afgehaald worden aan de balie en via een afhaalkluis voor medicijnen. Voor de afhaalkluis is er een toestemmingsformulier beschikbaar in de Poliklinische Apotheek.

Wij verzoeken iedereen om reguliere medicijnen en herhalingsrecepten op doordeweekse dagen tussen 9.00-17.30 uur te komen halen. Herhaalrecepten kunnen ingeleverd worden in de herhaalbrievenbus die in de Poliklinische Apotheek hangt en via de mail. Binnen drie werkdagen (mits voor 12:00 uur ingeleverd) zal u een bericht (mail, sms) ontvangen van de apotheek dat de medicatie kan worden afgehaald in de Poliklinische Apotheek.

Klachten

Het kan zijn dat u niet tevreden bent over uw behandeling, over de organisatie of over de bejegening door Amsterdam UMC-medewerkers. Onze medewerkers gaan hierover graag met u in gesprek. Lukt dit niet? Dan kunt u gebruik maken van de klachtenopvang die de afdeling Patiëntenvoorlichting biedt. Meer informatie vindt u in de Klachtenregeling Patiënten Amsterdam UMC op de website van Amsterdam UMC (www.amsterdamumc.nl). Als u wilt kunt u daar uw klacht met behulp van de digitale assistent indienen.

Vragen?

U kunt meer lezen op onze website www.amsterdamumc.nl/nl/apotheek/home.htm

Hebt u nog vragen? Neem gerust contact met ons op. We helpen u graag verder.

Telefonisch: 020-5663677

E-mail amcapotheek@amc.nl .