Een aantal verwachtingen die het ziekenhuis en de patiënt van elkaar hebben staan in de wet beschreven. De wetgever heeft dit als rechten en plichten vastgelegd in de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO).Wij hopen u met deze brochures inzicht te geven in uw belangrijkste rechten en plichten als patiënt. Heeft u na het lezen toch nog een vraag of behoefte aan meer informatie? Laat het gerust weten aan uw arts of stel uw vraag bij afdeling Patiëntenservice Zorgsupport.

Uw inschrijving

Als u voor de eerste keer in Amsterdam UMC komt, wordt u ingeschreven als patiënt.

Als u patiënt van Amsterdam UMC bent, houden wij uw persoons- en verzekeringsgegevens bij. Uw gegevens slaan wij op in een gegevensbestand. Dat doen wij ook als u:

  • deelneemt aan een medisch-wetenschappelijk onderzoek of
  • als u in Amsterdam UMC een medische keuring ondergaat.
  • als wij in opdracht van een andere zorgverlener weefsel van u onderzoeken.

Wilt u bij uw eerste bezoek meenemen:

  • Een geldige identiteitskaart (paspoort, Nederlands rijbewijs, identiteitskaart of vreemdelingendocument)

Bij uw eerste bezoek gaat u naar de inschrijfbalie:

Locatie VUmc: Registratie en Ontvangst, begane grond van het polikliniekgebouw

Locatie AMC: Patiëntenregistratie, hal van de polikliniek, gebouw A verdieping 0

De medewerker controleert de gegevens. Hiervoor heeft de medewerker uw geldige legitimatiebewijs nodig.

Na inschrijving ontvangt u een (digitale) patiëntenpas. Op de (digitale) patiëntenpas staan de gegevens die voor ons nodig zijn: naam, geboortedatum, uw patiëntnummer (MDN) en een barcode. Met de (digitale) patiëntenpas kunt u in Amsterdam UMC aantonen wie u bent. En met de (digitale) patiëntenpas kunt u zich aanmelden bij de aanmeldzuil of de balie van een poli. U moet deze pas bij elke afspraak meenemen.

Als u al ingeschreven bent bij Amsterdam UMC, dan moet u wijzigingen in uw persoonsgegevens aan ons doorgeven. U kunt dit ook zelf doen via Mijn Dossier Amsterdam UMC.

Geldig legitimatiebewijs en Burgerservicenummer

Amsterdam UMC moet ervoor zorgen dat wij medische gegevens op de juiste naam vastleggen. Wij vragen u dan ook om bij uw eerste bezoek een geldig legitimatiebewijs mee te nemen. Dit kan zijn:

  • paspoort
  • Nederlands rijbewijs
  • identiteitskaart
  • vreemdelingendocument

Amsterdam UMC moet bij het uitwisselen van medische en financieel-administratieve gegevens (ziektekostenverzekering) het Burgerservicenummer (BSN) vermelden. Dit zijn wij wettelijk verplicht. Wij nemen uw BSN op in het gegevensbestand. Met het BSN vergelijken wij uw gegevens met de gegevens die in de Basisregistratie Personen (BRP) staan. Als de gegevens in beide bestanden niet gelijk zijn, worden de gegevens uit het BRP als geldend beschouwd.

Wie moet zich kunnen legitimeren?

De identificatieplicht geldt voor iedereen die gebruik maakt van de medische zorg. Ook voor kinderen. Heeft een kind geen eigen identiteitskaart of paspoort? Dan geven we een kinderpas uit, die korte tijd geldig is. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zelf een identiteitsdocument bij zich dragen.

Verwijsbrief en overzicht medicijnen

Als u een behandeling door een medisch specialist van Amsterdam UMC wilt, dan kan dat alleen met een verwijzing. De verwijzing komt van de huisarts, verloskundige, tandarts of een andere medisch specialist. Bij spoedgevallen behandelen wij u wel zonder verwijzing. Zonder verwijsbrief kan de zorgverzekeraar de kosten niet vergoeden. Meer informatie hierover leest u in de folder Kosten en betaling van uw behandeling

De verwijzer vermeldt in zijn verwijsbrief een hulpvraag plus uw medische gegevens die hierbij nodig zijn. Een specialist beoordeelt de hulpvraag en bekijkt of behandeling nodig is.
In de meeste gevallen stuurt de verwijzer de verwijzing naar Amsterdam UMC. De polikliniek neemt daarna contact met u op. Alleen voor afdeling Laboratorium neemt u zelf de verwijzing mee naar Amsterdam UMC.

De specialist neemt de verwijsbrief op in uw medisch dossier. De specialist zal u ook vragen om een actueel overzicht van de medicijnen die u gebruikt. Dit overzicht kunt u bij uw apotheek opvragen.

Wat te doen als u… geen verzekering heeft?

Heeft u geen zorgverzekering? Dan krijgt u alleen de medische zorg door de kosten zelf direct te betalen. Meer informatie hierover kunt u vinden in de folder Behandeling van een patiënt uit het buitenland in Amsterdam UMC.

Ook kunt u bellen met bureau Niet- en Anders Verzekerden (020 5661093).

Als u op de spoedeisende hulp (SEH) komt?

Als u een behandeling krijgt op de spoedeisende hulp, dan schrijven wij u in als patiënt. Wij hebben hiervoor uw identiteitsbewijs en uw zorgpas nodig. Heeft u op dat moment uw identiteitsbewijs niet bij u? Dan vragen wij u om uw identiteitsdocument bij een volgend bezoek te laten zien.