Toegang door anderen
Hoe kan ik als ouder via Mijn Dossier het dossier van mijn kind inzien?
Wilt u zich aanmelden als gemachtigde van een kind (een patiënt jonger dan 12 jaar)? Dan kunt u dit aanvragen bij de centrale inschrijfbalie of bellen naar telefoonnummer 020 - 444 3336 (op werkdagen van 09.00 uur tot 18.00 uur). Een medewerker controleert onder andere of u het ouderlijk gezag heeft over het kind. Alleen in dat geval kunt u toegang krijgen tot het dossier van uw kind ('gemachtigdentoegang'). Houd bij de aanvraag het BSN-nummer van uw kind en uw eigen legitimatiebewijs en BSN bij de hand. Vanaf 12 jaar kunnen kinderen hun eigen Mijn Dossier-account krijgen. De gemachtigdentoegang van u als ouder kan dan blijven bestaan.
Bent u na november 2022 bevallen in Amsterdam UMC en voldoet u aan de voorwaarden voor gemachtigdentoegang? Dan kunt u automatisch gemachtigdentoegang krijgen tot het dossier van uw kind. Voorwaarden:
De gemachtigdentoegang wordt automatisch gestopt als uw kind 16 jaar is. U kunt dan opnieuw een gemachtigdentoegang aanvragen. Ga hiervoor samen met uw kind naar de centrale inschrijfbalie (locatie VUmc) of de Patiëntenadministratie (locatie AMC). Neem allemaal een geldig legitimatiebewijs mee.
Is uw kind ouder dan 16 jaar en er is sprake van wilsonbewaamheid? Bel dan naar telefoonnummer 020 - 444 3336. Een medewerker stelt een paar vragen aan u. Houd bij de aanvraag het BSN-nummer van uw kind en uw eigen legitimatiebewijs en BSN bij de hand.
Hoe kan ik als gemachtigde het dossier van een volwassen patiënt inzien?
Wilt u zich aanmelden als gemachtigde van een volwassen patiënt (ouder dan 16 jaar en wilsbekwaam)? Vraag dan om een gemachtigdenformulier bij de centrale inschrijfbalie (locatie VUmc) of de Patiëntenadministratie (locatie AMC). U kunt het ondertekende formulier daar ook weer inleveren. Vergeet niet om het BSN en legitimatiebewijs van u en de patiënt mee te nemen.
Wilt u zich aanmelden als gemachtigde van een wilsonbekwame volwassen patiënt? Hiervoor
is een beschikking nodig. Stuurt deze op naar patientenloket@amsterdamumc.nl. Vermeld in de e-mail uw mobiele telefoonnummer zodat het patiëntenloket na controle van de beschikking en akkoord, contact met u kan opnemen om de machtiging met u in orde te maken.
Kan ik een machtiging (laten) intrekken?
Ja. Via Mijn Dossier kunt u een machtiging weer intrekken. Ga naar ‘Instellingen’ en klik op ‘Personaliseren’. Hier ziet u wie u heeft gemachtigd om uw dossier in te zien en van welke andere personen u het dossier kunt inzien. U kunt een gemachtigde direct de toegang weigeren door de gemachtigde te selecteren en op ‘Toegang intrekken’ te klikken.
Heeft u geen eigen Mijn Dossier account, maar wilt u wel uw machtiging in laten trekken? Stuur dan een e-mail naar patientenloket@amsterdamumc.nl. Stuur uw patiëntnummer, geboortedatum en de naam van de persoon waarvan u de machtiging wilt laten intrekken mee. Na het intrekken van de machtiging ontvangt u een bevestigingsmail.
Kunnen mijn partner en ik samen één Mijn Dossier-account hebben?
Nee, dat is niet mogelijk. Mijn Dossier is gekoppeld aan uw persoonlijke patiëntendossier. Informatie die via Mijn Dossier wordt gedeeld, is onderdeel van dat patiëntendossier.
Daarnaast is medische informatie vertrouwelijk. Het is alleen via gemachtigdentoegang mogelijk om te communiceren over een andere persoon via Mijn Dossier. Elke volwassene moet daarom zelf toegang aanvragen voor Mijn Dossier.
Hoe kan ik het dossier van een overleden familielid bekijken?
Dit is helaas niet mogelijk. Als u meer informatie wilt over inzage in een dossier, kunt u contact opnemen met onze afdeling Zorgsupport via het telefoonnummer 020-444 0700 (VUmc) of 020-56 63355 (AMC).