Mijn Dossier is de veilige, digitale omgeving van Amsterdam UMC. Hier vindt u alle informatie over uw zorg. Met Mijn Dossier regelt u veel dingen zelf. Op deze pagina leggen we u uit hoe u Mijn Dossier gebruikt. Heeft u een vraag over een onderdeel van Mijn Dossier? Gebruik het menu aan de rechterkant van deze pagina om naar de juiste informatie te gaan.

Log direct in op Mijn Dossier

Hulp nodig?

Bel ons Digipunt:
020 444 33 36
(ma-vrij van 08:00-16:30u.)

Mailen kan ook: digipunt@amsterdamumc.nl


Contact met uw zorgverlener

Bericht sturen aan uw zorgverlener

Heeft u een dringende vraag of toenemende klachten? Bel dan direct naar uw polikliniek. Heeft u met spoed medische hulp nodig? Bel dan altijd 112.

Heeft u een vraag of opmerking over uw afspraken, medicijnen of uitslagen? Stuur dan veilig een bericht naar uw zorgverlener via Mijn Dossier.

  • Log in op Mijn Dossier
  • Ga naar 'Berichten’
  • Kies ‘Bericht aan polikliniek of afdeling sturen’

U krijgt binnen vijf werkdagen een antwoord op uw vraag. Neem in de tussentijd geen contact op als het niet dringend is.



Mijn afspraken

Zelf een afspraak maken via Mijn Dossier? Bij sommige polikliniek kan dat al. In de toekomst breiden wij de opties uit.

Zelf een afspraak maken in Mijn Dossier

Online een afspraak maken? Deze video legt stap voor stap uit hoe dat moet.

Deze video is niet beschikbaar omdat u onze video cookies niet heeft geaccepteerd.

Zo maakt u online een afspraak

  • U krijgt een e-mail of melding van de app ‘Mijn Dossier Amsterdam UMC'
  • Log in op Mijn Dossier
  • Klik op ‘Nu plannen'
  • Kies een dag en tijd
  • Controleer uw afspraak
  • Klik op ‘Afspraak maken'
  • Uw afspraak is gemaakt!

De afspraak is definitief. U ontvangt van ons een afspraakbrief met de gekozen datum, tijd en locatie. Deze brief krijgt u digitaal of per post. Meer informatie over de afspraakbrief vindt u hier. (link naar info verderop pagina)

Let op: Amsterdam UMC heeft 2 locaties. Kijk goed of u naar locatie AMC of VUmc moet.

Kunt u online geen afspraak maken?

Vraag dan een afspraak aan bij uw polikliniek. Een medewerker kijkt wanneer u kunt komen.

Afspraak verzetten of annuleren

(H3) Mijn afspraak verzetten of annuleren

Wilt u een afspraak verzetten of annuleren? Dit kan in Mijn Dossier:

  • Ga naar 'Afspraken en bezoeken'
  • In het overzicht van uw afspraken en bezoeken kunt u:

    • een nieuwe afspraak maken
    • de afspraak afzeggen
Afspraak verzetten(mijn dossier)

Wilt u uw afspraak afzeggen?
Meestal kan dit tot 7 dagen voor uw afspraak. Annuleren kan niet altijd. Vindt uw afspraak over minder dan 7 dagen plaats? Of lukt het annuleren niet? Bel dan naar de polikliniek waar u de afspraak heeft..

Let op! Houd er rekening mee dat de wachttijden lang kunnen zijn. Zegt u af, dan kan het lang(er) duren voordat we een nieuwe afspraak kunnen maken.

De afspraakbrief

De afspraakbrief

U krijgt van ons een brief met de datum, tijd en plaats van uw afspraak. Deze brief noemen wij een afspraakbrief.

Staat de brief klaar in Mijn Dossier? Dan ontvangt u een e-mail of melding in de Mijn Dossier app. Lees de brief goed door: soms staat er belangrijke extra informatie in voor uw afspraak.

Let op: Amsterdam UMC heeft 2 locaties. Kijk goed of u naar locatie AMC of VUmc moet.

Wanneer ontvangt u een digitale afspraakbrief?

Is uw e-mailadres bij ons bekend en heeft u een Mijn Dossier-account? Dan krijgt u de afspraakbrief digitaal, dus per mail. Zo niet, dan krijgt u de brief per post.

Zo controleert u uw e-mailadres:

  • Klik op ‘Menu’ en dan op ‘Accountinstellingen’
  • Ga naar ‘Persoonlijke informatie’. Hier ziet u uw e-mailadres.
  • Klopt uw e-mailadres niet? Pas het dan aan.
e-mailadres wijzigen in (mijn Dossier)

Liever een afspraakbrief per post?

Wilt u de afspraakbrief liever per post?
Dit kunt u instellen in Mijn Dossier:

  • Ga naar ‘Menu’ en dan naar ‘Instellen meldingen’
  • Klik onder het kopje ‘Afspraken’ op ‘Extra instellingen’
  • Zet onder ‘Nieuwe afspraakbrief’ het schuifje ‘Post’ op AAN. U ziet een vinkje. U krijgt de afspraakbrief nu ook per post.
afspraakbrief per post (mijn dossier)

Mijn afspraak voorbereiden

Een week voor uw afspraak krijgt u een e-mail van ons. Deze vraagt u om uw afspraak in Mijn Dossier voor te bereiden. U controleert uw gegevens en beantwoordt een paar vragen. Zo heeft uw zorgverlener de juiste informatie.

Waar vind ik mijn afspraak?

  • Uw volgende afspraak staat op de hoofdpagina van Mijn Dossier.
  • Klik op ‘Afspraak voorbereiden’.
  • Controleer uw gegevens en beantwoord de vragen.
  • Klik op ‘Verzenden’ om alles op te sturen.
Vragenlijsten in menu (mijn dossier)

Digitaal aanmelden voor mijn afspraak

U aanmelden voor een afspraak op de polikliniek

Meld u digitaal aan voor de afspraak op de polikliniek van Amsterdam UMC. Dit is makkelijker dan u denkt.

Alle informatie over digitaal aanmelden

Deze video is niet beschikbaar omdat u onze video cookies niet heeft geaccepteerd.




Mijn patiëntenpas

U vindt uw digitale patiëntenpas in Mijn Dossier. Gebruik deze pas om u aan te melden voor een afspraak op de polikliniek.

Digitaal aanmelden voor uw afspraak? Zo doet u dat.





Mijn berichten

In Mijn Dossier vindt u berichten van uw zorgverleners of berichten over uw Mijn Dossier. Ook kunt een bericht sturen naar uw zorgverlener(s) of een vraag stellen over Mijn Dossier.

Welke informatie vind ik bij 'berichten'?

Wat vind ik tussen de berichten in Mijn Dossier?

  • Berichten: overzicht van al uw berichten.
  • Opgeslagen berichten: berichten die u heeft bewaard. Klik op de ster om een bericht op te slaan.
  • Afspraken: uw digitale afspraakbrieven en aanvragen.
  • Automatische meldingen: berichten die u ontvangt van Mijn Dossier,, bijvoorbeeld over uw account.
  • Prullenbak: berichten die u heeft verwijderd.
Een bericht verzenden

Via de knop ‘Een bericht verzenden’:

  • stuurt u een vraag naar uw polikliniek of afdeling.
  • vraagt u een herhaalrecept aan.
  • maakt u een afspraak (als dit voor uw polikliniek mogelijk is).

U kunt ook een bijlage toevoegen. Klik op de paperclip linksonder en kies een bestand.
Binnen 5 werkdagen krijgt u een reactie.




Mijn gegevens

In Mijn Dossier staan uw persoonlijke gegevens veilig opgeslagen. Is er iets veranderd? Dan past u dit zelf aan:

  • Wilt u persoonlijke gegevens veranderen? Ga dan via het menu naar ‘persoonlijke informatie’. Hier verandert u bijvoorbeeld uw adres of e-mailadres.
  • Wilt u uw wachtwoord of beveiligingsvraag wijzigen? Ga dan via het menu naar ‘accountinstellingen’ en klik op ‘wachtwoord wijzigen’.

Uw gebruikersnaam veranderen? Bel het Digipunt op telefoonnummer 020 444 33 36 (maandag tot en met vrijdag van 08:00 uur tot 16:30 uur).

Mijn gegevens printen of downloaden

Print uw afsprakenoverzicht en uitslagen eenvoudig met het printericoon. Deze staat rechtsbovenin. Geen icoon? Toets dan de teksten Ctrl en P samen in voor het printscherm.

Ook bezoeksamenvattingen zijn printbaar. Deze staan bij ‘Afspraken en bezoeken’ -> ‘Bezoeken uit het verleden’




Mijn medicijnen

In Mijn Dossier vindt u een lijst met de medicijnen die u nu gebruikt. Klopt de lijst niet? Dan kunt u medicijnen toevoegen of verwijderen.

Medicijnen toevoegen of verwijderen

Klik bij een medicijn op ‘Meer informatie’. U ziet dan de Geneesmiddelinformatie voor de Patiënt (GIP). Hier leest u:

  • hoe het medicijn werkt
  • hoe u het gebruikt
  • mogelijke bijwerkingen

Bij de meeste medicijnen staat ook een animatievideo van Kijksluiter. De GIP is extra informatie naast de bijsluiter en de uitleg van uw apotheker.

Herhaalrecepten

Heeft u met uw zorgverlener afgesproken om via Mijn Dossier herhaalrecepten aan te vragen? Klik dan op de knop 'Herhaalrecepten aanvragen’.




Mijn onderzoeken

Moet u bloed laten prikken of urine/ontlasting inleveren? Dan laat uw zorgverlener dit weten via Mijn Dossier. De oproep vindt u onder ‘Laboratoriumonderzoeken’. Het overzicht laat zien:

  • wie het onderzoek heeft aangevraagd.
  • wanneer u naar de polikliniek Bloedafname moet komen.

    Neem bij uw bezoek altijd een patiëntenpas mee. Dat mag de papieren pas zijn of de digitale patiëntenpas in Mijn Dossier.



Mijn taken

Moet u taken uitvoeren? Dan ziet u dat in Mijn Dossier. Uw arts zet ze daar voor u klaar. Dit zijn taken als:

  • Bekijken van informatie over uw behandeling.
  • Vragenlijsten invullen.
  • Thuismetingen doen.
  • Medicijnen doorgeven of ophalen.

In de handleiding leggen we u uit waar u de taken vindt en hoe u deze afrondt.

Handleiding voor 'to do' (taken) in Mijn Dossier





Mijn uitslagen

Waar vind ik mijn uitslag(en)?
Is uw uitslag bekend? Dan verschijnt deze meestal 24 uur later in Mijn Dossier. Voor de uitslagen van pathologie, radiologie en soa duren langer: deze ziet u meestal na 7 dagen. Niet alle uitslagen zijn zichtbaar in Mijn Dossier.

Soms ziet u een uitslag eerder dan uw zorgverlener. Begrijpt u uw uitslag niet? Het kan zijn dat hij nog niet compleet is. Soms komen ze in delen binnen. Uw zorgverlener legt u bij de eerstvolgende afspraak uit wat de uitslagen betekenen. Zij hebben alle uitslagen nodig voor een compleet beeld van uw gezondheid.

Vragen over uw uitslag? Bel dan naar de afdeling.

Mijn uitslagen uitzetten of verbergen

Wilt u geen uitslagen zien in Mijn Dossier? Zet het eenvoudig zelf uit:

  • Ga in het menu naar ‘Mijn Dossier’--> ‘Uitslagen’
  • Klik op 'Uitslagen (tijdelijk) verbergen of tonen'
  • Klik op ‘Klik hier’
  • Kies voor 'Uitslagen verbergen'
  • Klik op 'Doorgaan'
  • Klik op 'Verzenden'




Mijn vragenlijsten

Voor sommige afspraken vragen we u een extra vragenlijst in te vullen. Zo komt u goed voorbereid naar uw afspraak. Deze vragenlijsten vindt u in Mijn Dossier:

  • Op de hoofdpagina ziet u uw eerstvolgende afspraak staan
  • Klik op de knop ‘Afspraak voorbereiden’
  • Of klik in het menu op ‘Vragenlijsten’
  • Hier vult u de vragenlijst in

Wij sturen een herinnering als u 2 dagen voor uw afspraak uw taak of taken nog niet heeft gedaan. Let op dat u uw gegevens op tijd controleert en vragenlijsten vóór uw afspraak invult.