Wat neemt u mee voor uw eerste bezoek?
Voor een afspraak op de polikliniek neemt u het volgende mee:
Legitimatiebewijs
- bijvoorbeeld uw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart
- Verzekeringspas
Neem ook het volgende mee als u dit heeft:
- Patiëntenpas
- Medicatielijst
- Verwijsbrief van huisarts of specialist (indien u via de normale route bent verwezen is dit niet nodig)
Kijk voor specifieke informatie ook bij de Poliklinieken en verpleegafdelingen
Iemand meenemen naar uw afspraak
Wilt u iemand meenemen? Normaal gesproken is dit geen enkel probleem!
Uw consult opnemen
Wilt u thuis nog even rustig afluisteren wat u is verteld? U mag het gesprek met uw zorgverlener opnemen met uw mobiele telefoon. Let op: dit is alleen voor privégebruik en mag u dus niet met anderen delen. Vertel voor uw gesprek aan uw zorgverlener dat u een opname wilt maken. Dat stellen we op prijs.
Inschrijven
Bezoekt u Amsterdam UMC voor de eerste keer of heeft u geen patiëntenpas? Zorg dan dat u 30 minuten voor uw afspraak naar onze locatie komt.
Na uw inschrijving, krijgt u een patiëntenpas (digitaal via Mijn Dossier of fysiek). Op deze pas staan uw gegevens en uw patiëntnummer. Heeft u de pas gekregen? Ga dan naar de polikliniek waar u een afspraak heeft. Scan hier uw pas bij de aanmeldzuil of laat hem zien aan een medewerker.
Locatie AMC
De balie van Patiëntenregistratie vindt u op de begane grond voor het polikliniekgebouw, ruimte A0 (A-nul). Volg route 1 om hier te komen. De inschrijfbalie is op werkdagen geopend van 07:30 uur tot 16:30 uur.
Locatie VUmc
De centrale balie bevindt zich op de begane grond van het polikliniekgebouw.De balie is op werkdagen geopend van 07:30 tot 18:00 uur.
De weg vinden in Amsterdam UMC
Op locatie gebruikt u onze app "Route in Amsterdam UMC” om de weg te vinden. Deze werkt op telefoon en tablet.
U gebruikt de app op deze manier:
- Download de app via de Google Play Store of App Store
- Open de app.
- Kies de route die u wilt volgen.
- De camera van uw toestel herkent waar u bent.
- Op het beeldscherm verschijnt een routelijn over de vloer van het ziekenhuis.
- Volg de routelijn op de grond om op uw bestemming te komen.
Download thuis alvast de app. Op locatie hoeft u geen extra bestanden te downloaden. Uw persoonsgegevens worden niet gedeeld als u de app gebruikt.
Voorbereiden vanuit huis (locatie AMC)
Waar moet u naartoe? Klik op de link hieronder en selecteer de afdeling. De video laat de route in het ziekenhuis zien.
Bereid uw bezoek thuis voor met onze handige routevideo’s
Plattegrond met routes
Gebruik de plattegrond hieronder voor de routenummers van de poliklinieken en verpleegafdelingen. Kunt u iets niet vinden? Spreek dan gerust een medewerker aan, te herkennen aan de Amsterdam UMC medewerkerspas.
Meer informatie nodig? Kijk dan in onze A-Z lijst met poliklinieken en verpleegafdelingen:
Poliklinieken en verpleegafdelingen
Veelgestelde vragen
Wat moet ik doen bij een spoedverwijzing?
Bent u door uw huisarts of specialist met spoed doorverwezen naar Amsterdam UMC? Dan bespreekt uw arts de aanpak met u, na overleg met de specialist.
Ik wil mijn verwijsbrief opsturen. Hoe kan ik dat doen?
Meestal stuurt uw huisarts of verwijzend specialist de verwijsbrief direct door naar ons. Bijvoorbeeld via het verwijssysteem (Zorgdomein). Heeft u de verwijsbrief zelf gekregen van uw arts? Dan kunt u deze verwijsbrief naar ons opsturen:
Amsterdam UMC, polikliniek
T.a.v. [zet hier het specialisme waarnaar u doorverwezen bent]
Postbus 7057
1007 MB Amsterdam
Informatie locatie AMC
U kunt de verwijsbrief ook afgeven bij de receptie van het specialisme waarnaar u verwezen bent.
Wij nemen enkele werkdagen na het ontvangen van de verwijsbrief contact met u op. Dat doen wij telefonisch. Tijdens dit gesprek stemmen wij een datum en tijdstip met u af. Wij zorgen voor de koppeling met het juiste spreekuur.
Ik wil mijn verwijsbrief zelf bij Amsterdam UMC langsbrengen. Waar moet ik zijn?
De verwijsbrief laat zien naar welk specialisme uw arts u doorverwijst. Via de digitale routeplanner bepaalt u de route naar de polikliniek van dit specialisme. Neemt u een mobiele telefoon mee? Gebruik dan de digitale routeplanner binnen ons ziekenhuis.
Is dit voor u niet mogelijk, print dan de plattegrond of vraag de weg in het ziekenhuis. Dit kan bijvoorbeeld bij de receptie bij de ingang van de polikliniek. U kunt uw verwijsbrief hier ook meteen afgeven. Wilt u liever naar de juiste afdeling? Dan helpen onze medewerkers bij de ingang van het ziekenhuis u graag verder.
Mijn arts heeft me doorverwezen naar Amsterdam UMC en een verwijsbrief gestuurd. Toch word ik niet gebeld. Wat moet ik doen?
Meestal wordt u binnen 3 werkdagen gebeld, bij sommige poliklinieken kost dit meer tijd. Als u na 7 werkdagen nog niet bent gebeld, kunt u het volgende doen:
- Vraag eerst aan uw verwijzend arts of de doorverwijzing inderdaad verstuurd is naar Amsterdam UMC.
- Is dat het geval? Dan kunt u contact met ons opnemen. In het overzicht poliklinieken vindt u de afsprakennummers van al onze poliklinieken. Kunt u het juiste nummer niet vinden? Bel dan naar ons centrale nummer 020 444 4444. Onze medewerkers helpen u dan graag verder.
Waarom bellen jullie mij voor een afspraak? Kan dit niet via e-mail of brief?
Wanneer we u persoonlijk spreken, kunnen wij u direct om extra informatie vragen. Ook bepalen we in overleg een datum en tijdstip dat u uitkomt. Per brief of mail stellen wij deze voor u vast, met kans dat het niet uitkomt en u alsnog moet verzetten. Tot slot heeft u telefonisch natuurlijk direct de mogelijkheid vragen te stellen.
Ik weet niet op welke polikliniek of bij welke arts ik moet zijn. Kunnen jullie dan wel een afspraak voor mij maken?
Met de gegevens in uw verwijsbrief kunnen we de juiste specialist en polikliniek bepalen. Eventueel kunnen we nog aanvullende informatie aan u vragen als we u aan de telefoon hebben.