Sinds 1 januari 2022 zijn de cliëntenraden van AMC en VUmc samen verder gegaan als één cliëntenraad Amsterdam UMC. Dit samengaan is een logisch gevolg van de fusie tussen beide ziekenhuizen.

Van harte welkom bij onze tweede nieuwsbrief!

Als u suggesties voor of vragen over de nieuwsbrief heeft, kunt u ons benaderen met een bericht naar clientenraad@amsterdamumc.nl

Namens de cliëntenraad wens ik u veel leesplezier!

Eric Hisgen (voorzitter cliëntenraad)

Recente activiteiten

Uitgebrachte adviezen 2023 Q2 ( tot 1-7-2023)

In de maanden maart tot en met juni bracht de CR meerdere positief adviezen uit aan de Raad van Bestuur. De belangrijkste zijn:

  • De benoeming van een nieuwe voorzitter voor de raad van bestuur Amsterdam UMC per 1 november a.s.
  • Het beleid ongewenste omgangsvormen door bezoekers en patiënten, waarbij communicatie een cruciale rol speelt.
  • Een voordracht benoeming van een decaan, tevens lid van de rad van bestuur Amsterdam UMC.
  • De kaderbrief, met daarin de nadere invulling van strategie, de begroting en waarin het jaarplan 2024 uiteengezet wordt.

Afscheid CR-leden

De cliëntenraad heeft recent afscheid genomen van drie leden,Clarence Creebsburg. Clarence gaf aan dat het na 4 jaar cliëntenraad tijd was voor ander vrijwilligerswerk. Egbert Pelleboer. Egbert gaat verder met zijn werk met als basis Bonaire. Liesbeth v.d. Berg. Liesbeth is lid geworden van de ledenraad van een uitvaartonderneming. De voorzitter dankt deze leden voor hun inzet en wenst ze al het goede toe.

Stand van zaken speerpunten CR 2023

  • Zichtbaarheid: de website is deels aangepast, deze wordt regelmatig bijgehouden en een nieuw format is in de maak. Daarnaast komt er straks een aanmeldknop voor onze nieuwsbrief; een nieuwe functie die verspreiding vergemakkelijkt.
  • Regionalisering: de voorzitter meldt de professionele wijze waarop de samenwerking met ziekenhuis
    Amstelland verloopt. De zorgherschikking bijeenkomst waar ook de zorgverzekeraar aanwezig was gaf blijk van wederzijds respect.
  • Samen beslissen: mooi als dit onderdeel gaat uitmaken van het curriculum
    geneeskunde. Horen, zien en teruglezen – en toch zijn er zaken die aan ons (de patiënt) voorbij gaan. Vaker stilstaan bij de vraag ‘Wat vind jij (persoonlijk) belangrijk? en meer gelijkwaardigheid als gesprekspartner. Het lijkt goed om gezondheidsvaardigheden in te zetten bij samen beslissen, het gaat steeds om de vaardigheden van zowel de vraagsteller (zender) als de ontvanger en het vermogen om van perspectief te veranderen.

Platform cliëntenraden Academische Ziekenhuizen (CRAZ)

Twee keer per jaar ontmoeten voorzitters van de cliëntenraden van de Universitaire Medische Centra elkaar. Er worden ervaringen gedeeld en thema’s besproken die vanuit het perspectief van de patiënt belangrijk zijn. Dit voorjaar was deze bijeenkomst bij het UMC Utrecht. Inhoudelijk werd ingegaan op innovaties van medisch-specialistische technieken en opleidingen. Vanuit het patiëntperspectief werd onder meer gedeeld dat bij UMC Utrecht het eigen elektronisch patiëntendossier (EPD) kan worden voorzien van een foto om de
contacten met medici en/of verpleegkundigen nog meer persoonlijk te maken. Ook de beschikbaarheid van professionele mantelzorgcoaches in het Maastricht UMC kwam aan de orde. Vanuit Amsterdam UMC is gevraagd om met elkaar te verkennen op welke wij de CR nog meer een rol kan spelen bij de concrete invulling van ‘passende zorg’ (onder meer de samenwerking met andere regionale ziekenhuizen en bijvoorbeeld de thuiszorg) en van ‘samen beslissen’.

In het najaar van 2024 is het Amsterdam UMC aan de beurt om deze bijeenkomst te organiseren.

In een volgende nieuwsbrief zullen we iets vertellen over:

1. de Focusgroepen;
2. Gast aan tafel.