Patiënten, bezoekers en medewerkers zijn van harte welkom in de Universitaire Poliklinische Apotheek van het Amsterdam UMC, op de locatie VUmc. U kunt met een recept uw medicijnen bij ons ophalen.

Inschrijving

Neem bij uw bezoek aan de apotheek uw verzekerings- en legitimatiebewijs mee. Hiermee

kunt u zich laten inschrijven als patiënt bij onze medewerkers aan de balie.
Wij zijn wettelijk verplicht om u te identificeren voor afleveren van uw medicijnen.

Uitwisseling gegevens

De apotheek is aangesloten op het Landelijk Schakelpunt (LSP). Met het LSP kan de apotheek medische gegevens uitwisselen met andere betrokken zorgverleners die nodig zijn voor uw behandeling.

Digitale uitwisseling van medische gegevens mag alleen als het nodig is voor uw behandeling en alleen als u daar toestemming voor heeft gegeven via het Landelijk Schakelpunt. U kunt via Volgjezorg | Grip op je medische gegevens toestemming geven voor de uitwisseling van medische gegevens via het LSP. De toestemming kunt u ook geven aan onze medewerker aan de balie.

Het uitwisselen van gegevens is van belang voor de patiëntveiligheid. Niet alle zorgaanbieders weten wat voor medicijnen u gebruikt. Door toestemming te geven kan de apotheek goed controleren of uw medicijnen veilig samen kunnen worden gebruikt.

Farmaceutische zorg

Uw recept kunt u aanbieden in de apotheek aan de balie. Daarnaast kunt u uw recept ook vooraf naar de apotheek (laten) mailen (apotheek.polikliniek@vumc.nl ), of in de receptenbus in de apotheek doen (de receptenbus bevindt zich tegenover de balies naast de eerste bank). Door uw recept in te leveren bij de apotheek sluit u een behandelingsovereenkomst met de apotheek. Dit houdt in dat we met zorg uw recept afhandelen.

Onze apotheekmedewerkers weten precies hoe u de geneesmiddelen moet gebruiken en geven u graag advies. Wij controleren van alle recepten de doseringen, de veiligheid en het gebruik in combinatie met andere medicijnen. Zo nodig overleggen wij met uw behandelend arts. Wij vinden het belangrijk alle patiënten goed te informeren, ook als dit wat extra tijd kost. Dit kan betekenen dat u soms even moet wachten of dat u gebeld wordt door een apothekersassistente. Ons team is erop ingesteld u zo snel en goed mogelijk te helpen.

Prikservice

Indien u injecties ontvangt van de apotheek kan het zijn dat u hiervoor verpleegkundige zorg nodig heeft. De apotheek kan er bij bepaalde soorten injecties voor zorgen dat een verpleegkundige bij u thuis de injectie komt zetten. Wij werken daarvoor samen met verpleegkundige organisatie Ceban Homecare. Vraag de apotheek naar de mogelijkheden en werkwijze.

Herhaalservice

Mocht u geïnteresseerd zijn in onze herhaalservice overleg dan met een van onze medewerkers of u hiervoor in aanmerking komt. Via de herhaalservice zetten wij uw medicatie automatische op een vast moment voor u klaar. Dit doen we ook voor medicijnen die in de medicijnkluis worden geplaatst of worden bezorgd. Wanneer u zich aanmeldt voor onze herhaalservice, brengen wij u of uw arts op de hoogte. Hierdoor komt u niet zonder medicijnen te zitten.

Medicijnkluis

Wij bieden de mogelijkheid om uw medicatie af te halen via de medicijnkluis. Met een afhaalcode via sms of e-mail kunt u veilig en eenvoudig uw medicatie ophalen. U hoeft dan niet in de rij te staan bij de apotheek.

Hiervoor dient u zich eerst aan te melden via de balie of via de e-mail: apotheek.polikliniek@vumc.nl. Wij hebben één kluis in het polikliniek gebouw, één kluis bij receptie W bij de liften richting de dagbehandeling en één kluis in het kliniek gebouw. In de folder is een plattegrond beschikbaar met de exacte locaties. Het polikliniek gebouw is geopend van 07.00-18.00 uur. De kluis in het kliniek gebouw is 24/7 bereikbaar. U kunt het instructiefilmpje raadplegen wanneer u voor het eerst medicatie gaat afhalen via de medicijnkluis.

(https://myservilocker.com/instruction/zo-werkt-servilocker/)

Bent u medewerker en komt u medicatie ophalen? Gebruik de medicijnkluis! Mail ons het recept vooraf via apotheek.polikliniek@vumc.nl of geef het recept af in de brievenbus in het polikliniek gebouw.

Privacy

Alle medewerkers hebben een geheimhoudingsverklaring getekend. Uw gegevens worden

strikt vertrouwelijk behandeld, De regels waar wij ons aan houden liggen vast in de uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In de link: Wat zijn mijn rechten en plichten bij een medische behandeling? | Rechten van patiënt en privacy | Rijksoverheid.nl kunt u meer informatie vinden over uw rechten en plichten als patiënt.

Kwaliteit en veiligheid

Wij werken volgens de richtlijnen van de Nederlandse Apotheek

Norm (NAN). De apotheek is HKZ gecertificeerd. De poliklinische apotheek zorgt voor

veilig geneesmiddelgebruik en goede voorlichting. U kunt een persoonlijk consult

aanvragen. Hiervoor heeft de apotheek een aparte spreekkamer. Ook kunt u chatten met

uw apotheker via ‘Mijn Dossier’. U ontvangt op werkdagen binnen 24 uur reactie.

Ons assortiment

De apotheek heeft een uitgebreid assortiment geneesmiddelen dat is afgestemd op de zorg van ons ziekenhuis. Daarnaast zijn er bij ons hulpmiddelen, verbandmiddelen en zelfzorgmiddelen verkrijgbaar.

Machtiging

Haalt iemand anders uw medicatie op? Medicatie en medicatiegegevens zijn privacygevoelig. De apotheek verstrekt dit alleen met uw toestemming aan iemand anders. Met het formulier machtiging derden geeft u de Universitaire Poliklinische Apotheek Amsterdam UMC, locatie VUmc toestemming voor het verstrekken van medicatie(gegevens) aan een door u gemachtigde persoon.

Bezorging

Het is mogelijk om voor medicijnen die alleen via de Universitaire Poliklinische Apotheek verstrekt worden een afspraak te maken voor bezorging wanneer u verder dan 75 km moet reizen en u dit niet kunt combineren met een afspraak in het ziekenhuis. Bezorgen gebeurt alleen als de specialist hier toestemming voor geeft.

Service

Medicijnen die u bij ons heeft gehaald kunt u bij ons inleveren wanneer u dit niet meer gebruikt of als het over de datum is. Wij zorgen ervoor dat dit op een verantwoorde manier vernietigd wordt. Ditzelfde geldt voor gebruikte naalden/spuiten, die u in een gesloten naaldencontainer bij ons inlevert. We leveren tevens nieuwe naaldencontainers kosteloos.

Klanttevredenheidsonderzoek

Jaarlijks houden wij een klanttevredenheidsonderzoek. Afgelopen jaar scoorde onze apotheek gemiddeld een 8,4! Wij staan bekend om ons gespecialiseerde geneesmiddelenzorg en werken nauw samen met zorgverleners in het Amsterdam UMC. Het contact met onze medewerkers ervaarden patiënten bij ons als prettig en patiënten hebben het vertrouwen in onze kennis.

Financiële afhandeling

Welke medicijnen u vergoed krijgt, kunt u navragen bij uw zorgverzekeraar. De kosten voor uw geneesmiddelen declareren wij bij uw zorgverzekeraar. Als dit niet kan, bent u zelf verantwoordelijk voor betaling. In onze apotheek kunt u uw rekening zelf betalen.

Bent u woonachtig op de BES-eilanden? U kunt u medicijnen bij ons ophalen. Hier heeft u wel een garantieverklaring voor nodig.

Klachten

Het kan voorkomen dat u ontevreden bent over de service in onze apotheek. U kunt een klacht indienen door een e-mail te versturen naar apotheek.polikliniek@vumc.nl.

Heeft u nog vragen?

Indien u vragen heeft kunt u deze het beste per e-mail aan ons stellen via apotheek.polikliniek@vumc.nl. Via de e-mail zijn wij beter bereikbaar dan per telefoon. Telefonisch zijn wij bereikbaar tussen 08:30-12:00 en 14:00-16:30.

Contact

Route

U vindt de apotheek in de hal van de polikliniek. Als u het polikliniekgebouw binnenkomt,

loopt u rechtdoor langs de receptie.

Link voor de route naar het Amsterdam UMC, locatie VUMC: Adres, route en parkeren bij Amsterdam UMC, Locatie VUmc

Contactgegevens

Telefoonnummer: 020-444 2777

E-mailadres: apotheek.polikliniek@vumc.nl

Adres

Amsterdam UMC, locatie VUmc

Polikliniekgebouw

De Boelelaan 1118

1081 HZ Amsterdam

Openingstijden

Maandag: 08:30-16:30

Dinsdag: 08:30-16:30

Woensdag: 08:30-16:30

Donderdag: 08:30-16:30

Vrijdag: 08:30-16:30

Zaterdag: Gesloten

Zondag: Gesloten

De poliklinische apotheek is in het weekend en op feestdagen inclusief goede vrijdag gesloten.

Telefonisch zijn wij iedere dag bereikbaar van 08:30-12:00 en 14:00-16:30.

Buiten de openingstijden of dienstapotheken

Buiten de openingstijden van de Universitaire Poliklinische Apotheek Amsterdam UMC, locatie VUmc

kunt u terecht bij de volgende dienstapotheken voor spoedrecepten:

Sint Lucas Andreas Apotheek / OLVG-west

Jan Tooropstraat 164, 1061 AE Amsterdam

T 020 – 510 88 26

F 020 – 616 38 94

Openingstijden

24 uur per dag 7 dagen per week

Dienstapotheek Amstelland in het ziekenhuis Amstelland

Laan van de Helende Meesters 8, 1186 AM Amstelveen

T 020 – 345 50 00

F 020 – 345 53 42

Openingstijden

Maandag t/m vrijdag van 17.30 tot 23.00 uur

Zaterdag, zon- en feestdagen van 8.30 tot 23.00 uur

Poliklinische apotheek OLVG-oost

Oosterpark 9, 1091 AC Amsterdam (In de lichtstraat, schuin tegenover P3)

T 020 – 599 41 90

F 020 – 894 23 41

Openingstijden

Maandag t/m vrijdag 8.00 tot 21.00 uur

Zaterdag en feestdagen 10.00 tot 20.00 uur

Zondag 12.00 tot 20.00 uur

Poliklinische apotheek Amsterdam Noord in het BovenIJ ziekenhuis

Statenjachtstraat 1, 1034 CS Amsterdam

T 020 – 634 66 13

F 020 – 634 66 14

Openingstijden

Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 23.00 uur

Zaterdag, zon- en feestdagen van 8.30 tot 23.00 uur