Patiënten, bezoekers en medewerkers zijn van harte welkom in de Poliklinische Apotheek van Amsterdam UMC, op de locatie VUmc. U kunt met een recept uw medicijnen bij ons ophalen.
Tips
- Een recept vraag je aan bij de arts.
- Neem je ID mee naar de apotheek.
- Zorg ervoor dat je recept klaar staat door vooraf een mail naar ons te sturen.
- Vermijd wachttijd, gebruik de medicijnkluis.
- Vraag, klacht of compliment? Mail ons op apotheek.polikliniek@vumc.nl
Inschrijving
Neem bij uw bezoek aan de apotheek uw verzekerings- en legitimatiebewijs mee. Hiermee
kunt u zich laten inschrijven als patiënt bij onze medewerkers aan de balie.
Wij zijn wettelijk verplicht om u te identificeren voor afleveren van uw medicijnen.
Uitwisseling gegevens
De apotheek is aangesloten op het Landelijk Schakelpunt (LSP). Met het LSP kan de apotheek medische gegevens uitwisselen met andere betrokken zorgverleners die nodig zijn voor uw behandeling.
Digitale uitwisseling van medische gegevens mag alleen als het nodig is voor uw behandeling en alleen als u daar toestemming voor heeft gegeven via het Landelijk Schakelpunt. U kunt via Volgjezorg | Grip op je medische gegevens toestemming geven voor de uitwisseling van medische gegevens via het LSP. De toestemming kunt u ook geven aan onze medewerker aan de balie.
Het uitwisselen van gegevens is van belang voor de patiëntveiligheid. Niet alle zorgaanbieders weten wat voor medicijnen u gebruikt. Door toestemming te geven kan de apotheek goed controleren of uw medicijnen veilig samen kunnen worden gebruikt.
Farmaceutische zorg
Uw recept kunt u aanbieden in de apotheek aan de balie. Daarnaast kunt u uw recept ook vooraf naar de apotheek (laten) mailen (apotheek.polikliniek@vumc.nl ), of in de receptenbus in de apotheek doen (de receptenbus bevindt zich tegenover de balies naast de eerste bank). Door uw recept in te leveren bij de apotheek sluit u een behandelingsovereenkomst met de apotheek. Dit houdt in dat we met zorg uw recept afhandelen.
Onze apotheekmedewerkers weten precies hoe u de geneesmiddelen moet gebruiken en geven u graag advies. Wij controleren van alle recepten de doseringen, de veiligheid en het gebruik in combinatie met andere medicijnen. Zo nodig overleggen wij met uw behandelend arts. Wij vinden het belangrijk alle patiënten goed te informeren, ook als dit wat extra tijd kost. Dit kan betekenen dat u soms even moet wachten of dat u gebeld wordt door een apothekersassistente. Ons team is erop ingesteld u zo snel en goed mogelijk te helpen.
Prikservice
Indien u injecties ontvangt van de apotheek kan het zijn dat u hiervoor verpleegkundige zorg nodig heeft. De apotheek kan er bij bepaalde soorten injecties voor zorgen dat een verpleegkundige bij u thuis de injectie komt zetten. Wij werken daarvoor samen met verpleegkundige organisatie Ceban Homecare. Vraag de apotheek naar de mogelijkheden en werkwijze.
Herhaalservice
Mocht u geïnteresseerd zijn in onze herhaalservice overleg dan met een van onze medewerkers of u hiervoor in aanmerking komt. Via de herhaalservice zetten wij uw medicatie automatisch op een vast moment voor u klaar. Dit doen we ook voor medicijnen die in de medicijnkluis worden geplaatst of worden bezorgd. Wanneer u zich aanmeldt voor onze herhaalservice, brengen wij u of uw arts op de hoogte. Hierdoor komt u niet zonder medicijnen te zitten.
Medicijnkluis
Wij bieden de mogelijkheid om uw medicatie af te halen via de medicijnkluis. Met een afhaalcode via sms of e-mail kunt u veilig en eenvoudig uw medicatie ophalen. U hoeft dan niet in de rij te staan bij de apotheek. Het mail adres waar de code van verstuurd wordt is; noreply@loxis.nl , let op dit kan in uw spam folder terecht komen.
Hiervoor dient u zich eerst aan te melden via de balie of via de e-mail: apotheek.polikliniek@vumc.nl. Wij hebben één kluis in het polikliniek gebouw, één kluis bij receptie W bij de liften richting de dagbehandeling en één kluis in het kliniek gebouw. In de folder is een plattegrond beschikbaar met de exacte locaties. Het polikliniek gebouw is geopend op werkdagen van 07.00-18.00 uur. De kluis in het ziekenhuis is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. U kunt het instructiefilmpje raadplegen wanneer u voor het eerst medicatie gaat afhalen via de medicijnkluis.
(https://myservilocker.com/instruction/zo-werkt-servilocker/)
Bent u medewerker en komt u medicatie ophalen? Gebruik de medicijnkluis! Mail ons het recept vooraf via apotheek.polikliniek@vumc.nl of geef het recept af in de brievenbus in het polikliniek gebouw.
Privacy
Alle medewerkers hebben een geheimhoudingsverklaring getekend. Uw gegevens worden
strikt vertrouwelijk behandeld, De regels waar wij ons aan houden liggen vast in de uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In de link: Wat zijn mijn rechten en plichten bij een medische behandeling? | Rechten van patiënt en privacy | Rijksoverheid.nl kunt u meer informatie vinden over uw rechten en plichten als patiënt.
Kwaliteit en veiligheid
Wij werken volgens de richtlijnen van de Nederlandse Apotheek
Norm (NAN). De apotheek is HKZ gecertificeerd. De poliklinische apotheek zorgt voor
veilig geneesmiddelgebruik en goede voorlichting. U kunt een persoonlijk consult
aanvragen. Hiervoor heeft de apotheek een aparte spreekkamer. Ook kunt u chatten met
uw apotheker via ‘Mijn Dossier’. U ontvangt binnen 5 werkdagen een reactie.
Ons assortiment
De apotheek heeft een uitgebreid assortiment geneesmiddelen dat is afgestemd op de zorg van ons ziekenhuis. Daarnaast zijn er bij ons hulpmiddelen, verbandmiddelen en zelfzorgmiddelen verkrijgbaar.
Machtiging
Haalt iemand anders uw medicatie op? Medicatie en medicatiegegevens zijn privacygevoelig. De apotheek verstrekt dit alleen met uw toestemming aan iemand anders. Met het formulier machtiging derden geeft u de Poliklinische Apotheek Amsterdam UMC, locatie VUmc toestemming voor het verstrekken van medicatie(gegevens) aan een door u gemachtigde persoon. U kunt het formulier online vinden: Verklaring verstrekking medicatie(gegevens) aan derden, poliklinische apotheek locatie VUMC | Amsterdam UMC .
Bezorging
Het is mogelijk om voor medicijnen die alleen via de Poliklinische Apotheek Amsterdam UMC, locatie VUmc verstrekt worden een afspraak te maken voor bezorging wanneer u verder dan 75 km (enkele reis) moet reizen en u dit niet kunt combineren met een afspraak in het ziekenhuis. Bezorgen gebeurt alleen als de specialist hier toestemming voor geeft.
Service
Medicijnen die u bij ons heeft gehaald kunt u bij ons inleveren wanneer u dit niet meer gebruikt of als het over de datum is. Wij zorgen ervoor dat dit op een verantwoorde manier vernietigd wordt. Ditzelfde geldt voor gebruikte naalden/spuiten, die u in een gesloten naaldencontainer bij ons inlevert. We leveren tevens nieuwe naaldencontainers kosteloos.
Klanttevredenheidsonderzoek
Jaarlijks houden wij een klanttevredenheidsonderzoek. Afgelopen jaar scoorde onze apotheek gemiddeld een 8,4! Wij staan bekend om ons gespecialiseerde geneesmiddelenzorg en werken nauw samen met zorgverleners in Amsterdam UMC. Het contact met onze medewerkers ervaarden patiënten bij ons als prettig en patiënten hebben het vertrouwen in onze kennis.
Financiële afhandeling
De Poliklinische Apotheek Amsterdam UMC locatie VUmc heeft een contract met alle zorgverzekeraars.
Uw zorgverzekeraar vergoedt de kosten van de meeste medicijnen en zorg vanuit de basisverzekering. Als de kosten niet worden vergoed, moet u dit bij de apotheek betalen.
Bent u woonachtig op de BES-eilanden?
U kunt u medicijnen bij ons ophalen. Hier heeft u wel een garantieverklaring voor nodig.
Klachten
Het kan voorkomen dat u ontevreden bent over de service in onze apotheek. U kunt een klacht indienen door een e-mail te versturen naar apotheek.polikliniek@vumc.nl.
Heeft u nog vragen?
Indien u vragen heeft, zijn wij het beste bereikbaar via de mail apotheek.polikliniek@vumc.nl. Telefonisch zijn wij op werkdagen bereikbaar tussen 9.30 en 11.30.
Contact
Route
U vindt de apotheek in de hal van de polikliniek. Als u het polikliniekgebouw binnenkomt,
loopt u rechtdoor langs de receptie.
Link voor de route naar het Amsterdam UMC, locatie VUMC: Adres, route en parkeren bij Amsterdam UMC, Locatie VUmc
Contactgegevens
Telefoonnummer: 020-444 2777
E-mailadres: apotheek.polikliniek@vumc.nl
Adres
Amsterdam UMC, locatie VUmc
Polikliniekgebouw
De Boelelaan 1118
1081 HZ Amsterdam
Openingstijden
Maandag: 08:30-16:30
Dinsdag: 08:30-16:30
Woensdag: 08:30-16:30
Donderdag: 08:30-16:30
Vrijdag: 08:30-16:30
Zaterdag: Gesloten
Zondag: Gesloten
De apotheek is in het weekend en op officiële feestdagen gesloten.
Telefonisch zijn wij iedere werkdag bereikbaar van 09:30-11:30.
Buiten de openingstijden of dienstapotheken
Buiten de openingstijden van de Poliklinische Apotheek Amsterdam UMC, locatie VUmc kunt u terecht bij de volgende dienstapotheken voor spoedrecepten:
Poliklinische Apotheek Amsterdam UMC, locatie AMC
Meibergdreef 9
1105 AZ Amsterdam
T 020-5663677
Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 23.00 uur
Zon- en feestdagen van 09.00 tot 21.00 uur
Poliklinische apotheek OLVG-west
Jan Tooropstraat 164, 1061 AE Amsterdam
T 020 – 510 88 26
Openingstijden:
24 uur per dag 7 dagen per week
Of kijk op de website van FBA Amsterdam
Apotheek buiten kantooruren: avond, nacht en weekenddienst – FBA – Amsterdam